Din punct de vedere pragmatic (deşi pragmatismul sigur nu se numără printre priorităţile clienţilor de F-Type…) se naşte o întrebare legată de preţul maşinii: nu e cam mare?
Jaguar F-Type e un roadster relativ compact, fiind cu vreo 20 cm mai lung decât roadsterele germane premium Audi TT, BMW Z4 sau Mercedes-Benz SLK, în timp ce faţă de Porsche Boxster e mai mare doar cu vore 10 cm.
Totuşi, nu-l putem scoate din această ligă, deoarece Porsche 911 Cabrio îl are ca principal concurent chiar pe fratele mai mare al lui F-Type, adică XK Convertible, iar Corvette sau SL nu prea se pretează unei comparaţii directe cu roadsterul de faţă.
Interesant este şi alt aspect: dacă roadsterele compacte amintite anterior au şi motoare cu patru cilindri sub capotă (unele chiar diesel), mai puţin performante, F-Type nu face acest compromis şi porneşte de la 340 CP – adică de la nivelul versiunilor de top Audi TT RS sau BMW Z4 sDrive35is.
Prin urmare, preţul de bază pentru cel mai ieftin Jaguar F-Type, adică 78.120 euro cu TVA inclus (sau 63.000 de euro fără TVA), nu ar trebui să ne mire prea tare, chiar dacă asta înseamnă cu 10.000 de euro mai mult decât cel mai potent Boxster (versiunea S de 315 CP) şi cam la acelaşi nivel cu bomba SLK 55 AMG, de 421 CP.
Dotarea standard e normal de bogată pentru F-Type, dar tot trebuie apelat la lista de opţiuni pentru a ajunge la un nivel conform pretenţiilor cuiva care dă circa 80.000 de euro pe un astfel de roadster, deci nu e greu să ajungi la aproape 100.000 de euro pentru un F-Type cu motorizarea cea mai puţin potentă şi cu o echipare luxoasă.
Bani pentru care beneficiezi, în primul rând, de cel mai chipeş roadster compact de pe piaţă, dar şi cel mai ”guraliv”. Adică F-Type e o adevărată declaraţie pentru cei fără probleme financiare şi care pun un mare accent pe a fi sub lumina reflectoarelor.
Comportamentul rutier e un amestec de calm englezesc şi animalitate de junglă, în general maşina fiind entuziasmant de condus tare, dar tabloul nu e perfect din cauza volanului. În plus, nemţii (sau fanii roadsterelor nemţeşti) se vor arătat condescendenţi în privinţa unor inadvertenţe calitative din habitaclul roadsterului britanic, dar sigur nu vor avea de comentat în ce priveşte ergonomia şi spiritul pragmatic.
Apropo de pragmatism, că iar am ajuns la el, consumul e clar că nu i-a interesat prea mult pe britanici, singura concesie făcută vocilor ecologiste fiind sistemul de oprire/pornire automată a motorului, util pentru scăderea uşoară a consumului în regim urban. În rest, însă, cine scoate o medie de 10 litri/100 km cu motorul de 340 CP se poate considera econom, pentru că un consum mediu real este undeva în jurul a 12-13 litri/100 km.
În final, pot spune că noul Jaguar F-Type e un roadster reuşit şi probabil va fi considerat foarte reuşit în momentul în care vor fi rezolvate probleme precum conformaţia volanului sau raportul preţ/dotări. Până atunci, însă, e o divă capricioasă, care cred că va urma exemplul lui Range Rover Evoque: ochii văd, inima cere – iar, dacă bugetul chiar n-are treabă cu criza, ce mai contează diferenţa de preţ faţă de concurenţă?
P.S.
În numărul din octombrie al revistei ProMotor a fost publicat un comparativ de zile mari, între Jaguar F-Type şi Porsche Cayman: felina britanico-indiană versus crocodilul teuton!
CITEŞTE AICI COMPARATIVUL JAGUAR F-TYPE vs. PORSCHE CAYMAN