În
România, singura motorizare disponibilă pe C5 este de acum noul
V6 HDi de trei litri cilindree cu 240 CP putere maximă şi
450 Nm, cuplu maxim. Vechiul propulsor de 2.7 litri şi 208
CP (cu care ne vom continua testul de anduranţă şi anul acesta) nu
va mai exista în oferta Citroen. Doar Land Rover l-a păstrat în
ofertă pentru Discovery 4.
Noul motor nu se simte atât de „nou” pentru că Citroen a ales să
nu „umfle” foarte mult valorile de putere cuplu.
Totuşi, puterea maximă este de 240 CP, la fel cât are acelaşi
motor şi la Land Rover, Range Rover sau Jaguar. Însă cuplul a fost
mărit faţă de vechiul motor doar cu 10 Nm – 450 Nm în loc de 440.
Trist având în vedere că un RRS are 600 Nm sub capotă. Singura
explicaţie logică pe care pot să o găsesc la faptul că Citroen nu a
crescut mai serios cuplul este că această creştere ar fi necesitat
modificări pentru suspensie, iar acest lucru ar fi crescut preţul.
Pentru mine unul însă, aceasta nu ar fi o scuză pentru că maşina
oricum este scumpă deci ce ar mai fi contat nişte bani în plus
pentru un cuplu care să scoată asfaltul de sub roţi la
acceleraţii?
Diferenţa de putere se vede însă la
acceleraţia de la 0 la 100 km/h unde noul 3.0 este mai rapid cu
aproape două secunde faţă de 2.7 – 7,9 secunde pentru 3.0 faţă de
9,6 la 2.7. Dacă veţi conduce mai întâi un 2.7 veţi
observa că maşina este mai lentă în treptele superioare ale cutiei,
şi mai ales în treapta a treia, la acceleraţie progresivă se simt
cei aproape 40 CP în plus.
Merită deci noul motor? Da. Şi nu pentru că este cu mult
mai puternic sau mai economic ci pentru că pur şi simplu
merită să îţi cumperi un C5 de top. Suspensia pneumatică
este genială – extrem de confortabilă şi te scoate din
încurcături pe drumurile mai proaste, deoarece garda la sol poate
fi ridicată până la nivelul uneia de C-Crosser – peste 20
centimetri. În plus, soluţia pneumatică a lui Citroen pentru
suspensie este cea mai silenţioasă din lume pe denivelări.
Condusă sportiv, C5 este penalizată de
masa mare proprie care induce maşinii o inerţie mare, mai ales la
schimbările bruşte de direcţie sau pe viraje negociate cu viteză,
în succesiune. Cel mai bine C5 se comportă la un regim de
condus de tip croazieră, unde este foarte silenţios, economic şi
rapid dacă se cere. Reprizele sunt mai mult decât
satisfăcătoare de la 140 km/h în sus. Viteza maximă a crescut acum
până la maxim 243 km/h.
Din punctul de vedere al economiei de combustibil, eu am reuşit
o medie de 10 litri pentru 100 km parcurşi într-un regim de
rulare mixt, oraş şi extra-urban, foarte aproape de media
de 10,5 – 11 litri pentru cei 15.000 km parcurşi în C5-ul 2.7 HDi
de anduranţă.
Ce nu a reuşit Citroen să rezolve la acest 3.0 HDi este
răspunsul lent al cutiei la kickdown, sau acceleraţie bruscă, lucru
foarte enervant deoarece trebuie să îţi calculezi din timp
depăşirile în timpul căreia ai nevoie de putere.