SUV-urile mici şi compacte se caracterizează printr-o gardă la sol mai înaltă decât o maşină de familie obişnuită, printr-un design în general îndreptat mai mult spre aventură şi, evident, prin faptul că oferă tracţiune integrală (e adevărat, nu genul de mecanică robustă a offroaderelor adevărate, ci sisteme mai simpliste, controlate electronic).
Garda la sol de 17 cm este suficientă pentru ca Juke 4×4 să se preteze la atacarea unor drumeaguri şi obstacole peste care compactele obişnuite nu trec, dar unghiul de atac de 26 de grade impune multă atenţie. Practic, Juke nu este nici mai capabil, nici mai prejos decât marea majoritate a SUV-urilor compacte de pe piaţă, în ce priveşte capacităţile de trecere.
Mai trebuie luată în considerare şi expunerea caroseriei la lovituri şi zgârieturi, centura inferioară din pastic negru fiind suficientă pentru drumuri forestiere uşoare, nu împotriva bolovanilor şi şanţurilor serioase. În plus, din interior nu este prea facil să observi cum trebuie pe unde treci cu maşina, aşa încât aspiraţiile de offroader ale celui de la volan trebuie înăbuşite până la rangul de foarte mici aventuri în afara şoselei.
Am spus mai devreme că acest Juke de top beneficiază de un sistem de tracţiune integrală sofisticat, All Mode 4x4i, care poate varia transmiterea cuplului motor atât între punţile maşinii, cât şi între roţile punţii spate, pentru un control optim. Graţie acestui sistem 4×4, Juke nu se mulţumeşte doar cu escalarea bordurilor în oraş – maşinuţa se bagă fără rezerve pe drumeagurile desfundate şi iese şi la iarbă verde, câtă vreme cel de la volan este conştient de limitele cauciucurilor.
În cazul în care, să zicem, rămâi puţin blocat în nisip sau noroi, e suficient să dezactivezi ESP-ul (butonul e cam ascuns sub bord, în partea stângă, lângă cel pentru selectarea tracţiunii integrale) şi sunt şanse mari să ieşi fără probleme majore. Totuşi, e de preferat să eviţi asemenea situaţii şi să te rezumi la drumeaguri de ţară, drumuri bune de macadam sau poteci lejere pe câmpuri sau prin pădure.
Concluzionând, Juke 4×4 nu e nicidecum un offroader, dar e mai capabil decât te-ai aştepta de la un crossover compact. Bosajele proeminente ale roţilor şi centura neagră inferioară sunt cam singurele lucruri care îţi indică faptul că „broscoiul” ăsta ciudat poate ieşi de pe asfalt. În schimb, suspensia mai moale, garda la sol mai înaltă şi, mai ales, tracţiunea integrală inteligentă sunt atuuri importante în offroad uşor.
Însă, până la urmă, Nissan Juke 4×4 nu este nici maşină de teren.
Şi atunci, nu mai rămâne decât să vedem un lucru: e cumva o maşină de fiţe?