Până acum, Nissan Qashqai oferea două propulsoare diesel: un 1.5 dCi de 110 CP, care punea accentul pe economie şi era oferit doar cu tracţiune faţă, precum şi un potent 2.0 dCi de 2,0 litri, care beneficia atât de tracţiune integrală, cât şi de posibiltatea echipării cu o cutie de viteze automată.
Distanţa dintre aceste două versiuni a fost considerată cam mare, aşa încât, dacă tot au scos francezii de la Renault pe piaţă unul dintre cele mai puternice dieseluri de cilindree mică, de ce să nu beneficieze şi Qashqai de acesta? Că doar tot Renault a furnizat şi dCi-urile de 1,5 şi 2,0 litri, care s-au dovedit perfecte pentru Qashqai.
Iniţial mă aşteptam ca noul diesel de 1,6 litri să fie un înlocuitor pentru dCi-ul de 1,5 litri, pentru cei care aveau nevoie de mai mult zvâc de la un diesel mic. Cilindreea cu 100 cmc mai mare şi puterea superioară cu 20 CP ar fi justificat această înlocuire, mai ales că motorul 1.5 dCi are deja suficienţi ani pe piaţă ca să se pregătească de pensionare.
Ei bine, am greşit, deoarece dCi-ul de 1,6 litri nu e nicidecum apropiat de 1.5 dCi. În primul rând, 1.6 dCi e mai silenţios, iar vibraţiile sunt la un nivel mult mai redus decât în cazul propulsorului mai mic. Apoi, încă din primele secunde de la plecarea de pe loc, dinamica dCi-ului de 1,6 litri este la cote mult mai bune decât te-ai aştepta de la diferenţa de putere de numai 20 CP faţă de 1.5 dCi.
În regim urban, Qashqai 1.6 dCi se mişcă prompt, rămânând sesizabilă moliciunea motorului la mai puţin de 1.800-2.000 rpm, momentul motor nefiind decât satisfăcător la turaţiile foarte reduse. Însă timoneria schimbătorului este bună, aşa încât schimbarea rapidă a treptelor va rezolva doleanţele celor care se grăbesc prin aglomeraţia urbană.
Atuul lui Qashqai 1.6 dCi în regim urban se numeşte Stop&Start, adică sistemul automat de oprire/pornire a motorului. În teorie, Qashqai 1.6 dCi are un consum urban de 6,1 litri/100 km, la aceleaşi cote cu valoarea de 6,3 litri/100 km a dCi-ului de 1,5 litri. În practică, fără a menaja maşina, am obţinut cam 7,5 litri/100 km în mediul urban, ceea ce mi se pare lăudabil pentru un crossover.
Dacă în oraş Qashqai 1.6 dCi e un crossover convenabil, adevăratele avantaje ale noului propulsor se văd la drum lung, unde performanţele sunt aproape la fel de bune ca ale dCi-ului mai mare, de 2,0 litri şi 150 CP. Reprizele sunt puternice, iar acceleraţiile se desfăşoară într-o ambianţă sonoră la acelaşi nivel cu a motorului mai mare.
Practic, dCi-ul de 1,6 litri face inutil dCi-ul de 2,0 litri – motiv pentru care japonezii oferă acum motorul mai mare doar în combinaţie cu transmisia automată şi tracţiunea integrală. Qashqai-ul de 1,6 litri rămâne cu transmisia manuală, ceea ce e bine, deoarece se pretează la un condus mai dinamic, cu limitele impuse de moliciunea suspensiei (să nu uităm că, totuşi, Qashqai rămâne un crossover cu o gardă la sol mai înaltă decât a unei compacte obişnuite).
Şi în cazul traseelor extraurbane dCi-ul de 1,6 litri face o figură foarte bună în ce priveşte consumul, care se dovedeşte mai redus cu peste 1 litru/100 km decât al dCi-ului de 2,0 litri. La finalul testului, am obţinut o valoare medie de 5,7 litri/100 km, mai mare cu numai o jumătate de litru la sută faţă de teorie. Adică jos pălăria pentru noul dCi de 1,6 litri de pe Qashqai!
Şi încă un detaliu, care îi va face pe ecologişti să zâmbească: ori de câte ori motorul este oprit de sistemul automat Stop&Start, pe displayul din spatele volanului va apărea şi cantitatea de CO2 economisită. Adică încă o găselniţă prin care oamenii sunt dresaţi obişnuiţi să adopte un stil cât mai economic de conducere.
Ok, am văzut că noul 1.6 dCi de 130 CP este o propunere excelentă pentru Qashqai. Dar hai să mai vedem o surpriză pe care ne-o propune Qashqai: Around View Monitor – pe pagina următoare.