Audi TT TDi – Test in Ro
siluetă! Ce jante! Ce eleron! Ce… hmm, tocmai a oprit la pompa
„neagră”, ce naiba? Da, este aşa-zisul Audi TT diesel. Estetic, e
absolut identic cu una dintre versiunile pe benzină, însă, faţă de
acestea, TT TDI vine echipat cu un propulsor turbodiesel de 2,0
litri şi 170 de cai-putere.
Totuşi, hai să fim serioşi… vorbim despre un Audi, ceea ce
înseamnă că motorina îşi găseşte loc şi în cele mai exotice modele
ale constructorului german, exemplul ideal fiind R8 V12 TDI.
Dar aici vorbim despre un coupe ceva mai potolit, de fapt mai
cuminte cu vreo 8 cilindri decât R8-ul cu pricina. Însă după două
zile şi câteva sute de km parcurşi la volanul său, TT TDI Quattro a
început să crească din ce în ce mai mult în ochii mei.
Cei 170 de cai-putere şi 350 Nm se înţeleg bine cu cele doar 1.445
kg ale maşinii. Depăşirile se fac cu maximă uşurinţă, în timp ce
100 km/h se ating în 7,5 secunde, viteza maximă fiind de 226 km/h.
N-o să spulbere nici un record de viteză la sol, nici măcar pe cel
al versiunii 2.0 TFSI, însă TT-ul diesel face toate aceste lucruri
la un consum mediu fantastic: 5,3%, faţă de 8,1% la TFSI, respectiv
10,3% la 3.2 V6.
De la transmisie la direcţie, totul este foarte uşor de manevrat,
iar TT-ul e oricum genul de maşină pe care o poate conduce oricine.
Pe partea mai puţin economică şi mai mult tehnică, nu pot să nu
laud sistemul de tracţiune integrală.
Este foarte bine venit atunci când maşina începe să piardă
aderenţă pe viraje din cauză că şoferul a avut chef de joacă. Dar,
după cum spuneam, totul devine de domeniul „uşorului” atunci când
vorbim despre acest model.
Dacă privim maşina în ansamblu, Audi TT TDI Quattro pare a fi o
alegere foarte bună atâta timp cât nu ne gândim la faptul că
versiunea TFSI oferă un comportament mai potrivit unui coupe
sportiv (adică este mai rapidă, sesizabil) şi te mai şi scuteşte de
zgomotul propulsorului diesel – care trebuia antifonat ceva mai
bine.
Singurul avantaj al TDI-ului rămâne consumul redus – însă aici
alegerea nu poate fi decât a ta, a consumatorului. Cât despre
alternative diesel, acestea nu sunt foarte multe. Alfa Brera 2.4
Multijet ar fi una care merită luată în considerare, în timp ce BMW
Z4 şi Merc SLK nu poftesc decât benzină.