Modelul de test Audi A3 era echipat cu motorul diesel 2.0 TDI, care a evoluat la 150 CP faţă de precedentul Audi A3, unde oferea cu 10 CP mai puţin. Cuplul motor a rămas tot la valoarea de 320 Nm, dar plaja pe care este obţinut a evoluat puţin, fiind între 1.750 şi 3.000 rpm (faţă de numai 2.500 rpm înainte).
Cifrele, însă, nu prea reuşesc să exprime realitatea, în primul rând găsind surprinzătoare silenţiozitatea generală a TDI-ului. La revedere TDI-ul tractoraş, bun venit TDI-ului premium, foarte civilizat şi fără a fi deranjant nici măcar la turaţiile înalte.
Un alt aspect surprinzător este promptitudinea cu care răspunde acest propulsor la apăsarea pedalei de acceleraţie. Până pe la 1.800 rpm se simte lipsa de vână a motorului, dar nu deranjant, imediat după aceea motorul urcând în ture vânjos. În plus, trecerea în zona cuplului maxim nu mai este resimţită aşa brusc, ci mai lin.
Credeam că voi resimţi lipsa cutiei automate cu dublu ambreiaj S-Tronic, însă nu mică mi-a fost surpriza să descopăr o cutie manuală cu o timonerie foarte bună, atât exactă, cât şi uşor de manevrat, mai ales în regim alert. Câtă vreme nu laşi motorul să coboare sub 2.000 rpm, TDI-ul împinge foarte frumos maşina, iar schimbarea treptelor aproape dă dependenţă pe traseele rapide.
În echiparea Ambition, sistemul Audi Drive Select este standard, ceea ce înseamnă că se poate alege unui dintre cele patru moduri de condus: Comfort, Auto, Dynamic, Individual sau Efficiency. Pe ”Dynamic”, modificarea răspunsului motorului este sesizabilă, în timp ce direcţia nu pare afectată. Dar nici nu e nevoie, deoarece setările sale sunt bine gândite, iar feedbackul în regim alert este onorabil.
Suspensia are şi ea setări îmbunătăţite, oferind un echilibru mai bun între confort şi stabilitate, deşi pe şoselele noastre rămâne destul de clar faptul că A3 este o maşină germană, cu o suspensie în general tare. Totuşi, nivelul general al confortului mi se pare foarte bun, mai ales dacă iau în considerare scaunele sportive destul de tari.
În privinţa electronicii, intervenţia controlului stabilităţii nu este brutală, iar maşina este manevrabilă în orice condiţii, îmbinând siguranţa şi plăcerea de a conduce în cele mai multe situaţii. La decuplarea electronicii, se simte caracterul subvirator, dar limitele sunt destul de departe, iar maşina răspunde foare onest comenzilor, stând bine pe traiectorie.
Per total, impresia pe care mi-a lăsat-o Audi A3 este că se conduce dezarmant de simplu şi am simţit aproape în fiecare moment o oarecare eleganţă a comportamentului rutier. Nu e genul de maşină pentru ”băieţii” care se dau la liniuţe, ci preferă mai mult un condus în stil ”gentleman driver”. Adică ai o senzaţie premium stând în spatele volanului.
Una peste alta, Audi A3, chiar şi cu acest TDI, este o compactă pur şi simplu plăcută, comportamentul rutier completând cum nu se poate mai bine impresia de siguranţă şi eleganţă a exteriorului, precum şi cea de calitate şi pragmatism a interiorului.
Cum stă noul Audi A3 cu preţurile, vedem pe următoarea pagină