”Cât consumă?” este principala întrebare pe care o auzi de la cineva când aude că acest Outlander are propulsie hibridă şi poate merge şi în regim strict electric. Problema este că, oficial, răspunsul este ambiguu: ”în medie, 1,9 litri/100 km, în primii o sută de kilometri. Iar electric 52 km, minimum”.
Acum, na, făcând puţină aritmetică, ne-ar rezulta că, după ce parcurgi 52 în regim strict electric, în următorii 48 km până la sută consumi 1,9 litri de benzină. Ceea ce, făcând o regulă de trei simplă, ne duce la un consum de 3,958 litri/100 km. Adică sistemul hibrid ar afişa, în teorie, un consum mediu de vreo 4 litri/100 km. Corect pentru o maşină hibridă.
N-o fi ea o maşină complet verde, dar e suficient de albastră pentru preferinţele gâzelor…
Mai multe detalii despre cum funcţionează sistemul hibrid al lui Outlander PHEV am scris în acest material. Acum mă voi concentra pe verificarea în practică a performanţelor de consum anunţate.
REGIM STRICT ELECTRIC
Pentru încărcarea totală a bateriilor de la o sursă de 230 V (atenţie, e de preferat cu 16 A, nu doar cu 10 A), Outlander PHEV are nevoie de 5 ore. Nu am avut răbdare să stau chiar aşa de mult, dar am avut ocazia să verific autonomia în regim strict electric în două cazuri diferite.
O oră de încărcare asigură un parcurs de 10 km în regim strict electric, mai mult sau mai puţin, în funcţie de stilul de condus. După 5 ore, bateria e încărcată ”full”, suficient pentru 50 km cu zero emisii
Mai întâi, am decis să abordez un stil de condus cât mai atent şi economic, uzilizând ”ECO Mode” şi programul de recuperare a energiei la decelerare B3 (voi explica mai încolo ce e cu acest B). De asemenea, interdicţie de a folosi aerul condiţionat şi limitarea vitezei maxime (folosind limitatorul de viteză) la 65 km/h.
Ei bine, dacă iniţial autonomia indicată era de 23 km, iată că eu am reuşit să parcurg aproape 30 km până la consumarea aproape completă a bateriei. Economie de 7 km, deci un câştig de 30% faţă de estimarea computerului de bord. Wow, asta înseamnă că, dacă bateriile ar fi fost încărcate complet, puteam parcuge vreo 65 km în stil cuminte. Interesant.
În regim strict electric cuminte, iniţial computerul de bord mă credita cu o autonomie de 23 km…
… dar eu am reuşit să fac 29 km mergând uşor şi economic
Reversul medaliei l-a constituit proba de condus normal-rapid, cu aerul condiţionat în funcţiune şi cu accelerări până pe la 100 km/h. N-aş spune chiar sportiv, dar în mod clar fără să-mi pese de economia de curent electric.
Aşa cum mă aşteptam, faţă de autonomia iniţială de 17 km, mie mi-a ajuns bateria pentru puţin peste 13 km în acest stil rapid. Pierdere de 4 km, adică un consum de curent mai mare cu vreo 23% faţă de estimările computerului de bord. Deci, dacă i-aş fi dat bice având bateria încărcată complet, aş fi parcurs doar vreo 40 km.
La începutul probei de condus strict electric mai sportiv, computerul mă anunţa că pot merge 17 km…
… însă stilul agresiv de condus a consumat bateria după 13 km
Concluzionând, cred că se pot face lejer 50 km în regim strict electric, dacă bateria e încărcată complet. Lucru excelent pentru naveta de zi cu zi – eu, de exemplu, rareori depăşesc 50 km zilnic. Cu alte cuvinte, din 365 de zile pe an, peste 300 de zile aş putea folosi Outlander PHEV fără a consuma niciun gram de benzină!
Să nu uităm, totuşi, că Mitsubishi Outlander e o maşină hibridă, aşa încât să vedem cât şi cum consumă în regim hibrid – PE PAGINA URMĂTOARE