Am testat Toyota Yaris Hybrid pe o vreme mai rece, temperatura nedepăşind 10 grade celsius în timpul zilei. Prin urmare, aşa cum ne atenţionează şi constructorul, performanţele bateriei scad uşor când e frig. Deci nu m-am aşteptat nici un moment să cobor aproape de valoarea teoretică de 3,7 litri/100 km a consumului urban.
Totuşi, nu mică mi-a fost mirarea când, la un moment dat, după nişte zeci de kilometri prin aglomeraţia urbană, am observat valoarea de 5 litri/100 km pe computerul de bord. Sub ”cinci la sută” nu am coborât, iar în finalul testului computerul de bord m-a gratulat cu 6 litri/100 km.
Asta deoarece nu am mers tot timpul în modul ”ECO” sau pe ”B”, ba în câteva rânduri am şi făcut nişte probe de demaraj fără legătură cu stilul economic, iar pe autostradă am şi depăşit viteza legală (puţin, domnule poliţist, doar puţin şi nu pe distanţă mare, ci doar unul sau doi kilometri…).
În plus, 80% din timp m-am ”fâţâit” cot la cot cu colegii de trafic din Bucureşti, în aglomeraţii enervante, dar mult mai uşor de îngurgitat graţie cutiei automate. Deci 6 litri/100 km pentru o maşină de categoria lui Yaris, care se laudă cu 100 CP, mi se pare o valoare foarte bună în condiţiile date, cel puţin la nivelul unui motor diesel similar.
Dacă despre consum putem spune că e ”rezonabil” spre ”chiar bun”, cu siguranţă mulţi veţi zâmbi zeflemitor când veţi afla preţul de pornire pentru Toyota Yaris Hybrid: 17.561 euro.
Parcă şi aud ”Mare, dom’le, dincolo era mai ieftin”. Adică dincolo, în categoria motoarelor diesel – de exemplu, Toyota Yaris 1.4 D-4D porneşte de la 14.861 euro, iar alte citadine cu motoare diesel aproape la fel de potente sunt chiar mai ieftine.
Şi totuşi, la o analiză mai atentă, Toyota Yaris Hybrid are un preţ atractiv, chiar dacă nu imbatabil comparativ cu multe modele din aceeaşi clasă, dar cu motoare diesel. Am să vă dau câteva argumente în continuare.
În primul rând, preţul special de lansare al celei mai ieftine maşini hibride de la noi este de 15.955 euro. Sumă pentru care aveţi parte de una dintre cele mai pertinente citadine la capitolul comportament rutier, dar şi de un design tineresc. La care mai adaug cutie automată (aşa-i că multe citadine cu motor diesel nu au aşa ceva nici măcar opţional?) şi un nivel de echipare de bază Luna curios de bogat.
Dintre dotările standard le enumăr pe cele mai importante: climatizare automată DUAL, sistem Toyota Touch, cu ecran tactil şi cameră video pentru mersul înapoi, volan reglabil şi îmbrăcat în piele, plus un pachet complet de securitate, cu 7 airbaguri, sisteme de control al tracţiunii şi stabilităţii şi sistem de asistenţă la pornirea în rampă.
Pentru 1.000 de euro în plus, nivelul de echipare Sol vine suplimentar cu jante din aliaj, proiectoare de ceaţă, pornire fără cheie de contact (Smart Entry & Push Start), faruri şi ştergătoare automate, geamuri electrice spate şi tapiţerie parţial din piele, plus alte câteva mărunţişuri.
Nu în ultimul rând, trebuie făcută şi comparaţia cu versiunile cu motoare convenţionale – dar echipate tot cu cutii de viteze automate, pentru o evaloare cât mai corectă.
Toyota Yaris 1.33 VVT-i Multidrive S în echiparea de bază Luna are un preţ de listă de 15.550 euro – cu doar 2.011 euro mai puţin, în condiţiile în care consumul e mai mare, iar performanţele sub nivelul lui Yaris Hybrid (ca să nu mai vorbim de unele lacune la capitolul echipare).
Pe de altă parte, Toyota Yaris 1.4 D-4D MMT, în aceeaşi echipare de bază Luna, porneşte de la 16.670 euro (preţ de listă). Ceea ce înseamnă o diferenţă de numai 900 euro faţă de Yaris Hybrid, în condiţiile unui consum similar, dar cu marele dezavantaj al zgomotului mai pronunţat.
Prin urmare, cred că v-am dat suficient de multe motive pentru a vedea în altă lumină Toyota Yaris Hybrid. Poate că fanii înfocaţi ai motoarelor diesel vor arunca în continuare cu ouă şi roşii în arena propulsiei hibride, dar un lucru e cert: Yaris Hybrid chiar se dovedeşte o ofertă interesantă în domeniul citadinelor. Mai ales pentru clienţii eco-trendy.