Motorul turbo, cu o cilindree de numai 1,6 litri şi o putere maximă de 200 CP, nu e o noutate, regăsindu-se şi sub capota fratelui mai mic Citroen DS4. Unde reuşeşte să-i confere ciudatului coupe-crossover-hatch cu 5 uşi un comportament antrenant, pigmentat de un sound foarte reuşit, graţie unei „supape magice” plasată pe traseul de evacuare.
În cazul lui DS5, până să ajungi la auzi cum toarce motorul, trebuie să te obişnuieşti cu atmosfera pe de o parte foarte interesantă, pe de altă parte cam încărcată. Scaunele arată foarte luxos datorită modelului reuşit al tapiţeriei din piele, dar se remarcă imediat că au şi o conformaţie suficient de sportivă, cu o bună susţinere laterală, în timp ce partea din faţă a şezutului poate fi extinsă, pentru un suport cât mai bun al picioarelor.
Foarte bine, însă imediat după aceea realizezi că, oricât de jos ai fixa scaunul, poziţia de condus rămâne una cam înaltă, potrivită mai degrabă monovolumelor. Iar vizibilitatea în jurul maşinii nu e de lăudat. La fel stă situaţia şi în cazul volanului: arată foarte cool, cu ornamentele sale şi teşitura din partea inferioară, dar diametrul generos nu sugerează sportivitate.
Apăsarea butonului de sub ceasul din dreapta volanului aduce la viaţă motorul turbo, dar într-o manieră „şşşt, uşurel” – adică, încă de la început, Citroen DS5 anunţă un bun grad al insonorizării. Doar acceleraţiile repetate îţi dau de înţeles că e vorba de un propulsor mai gutural, dar cu siguranţă vei fi mai ocupat să cauţi turometrul – care, în loc de acul binecunoscut, are nişte gradaţii, în stil aviatic.
Bun, la drum. Demarajele în forţă nu prea se pretează acestui DS5 turbo – ceea ce e normal, câtă vreme vorbim de o masă de peste 1,5 tone, care trebuie pusă în mişcare de un motor cu o cilindree cam mică. Aşa încât la turaţiile mai mici de 1.700-1.800 rpm, maşina e mai greoaie, după care turbina se trezeşte la viaţă şi împinge suficient de viguros maşina.
DS5 are o suspensie în general moale, aşa că acceleraţiile fulminante de la semafor riscă să se transforme cam întotdeauna într-un fel de eşecuri, doarece, tracţiunea fiind pe puntea faţă, aderenţa nu mai e aşa de bună, iar fenomenul de torque-steering e prezent şi el. Din fericire, cel de la volan găseşte destul de repede echilibrul şi dozarea corectă a pedalei.
La drum lung, Citroen DS5 THP 200 e o maşină în general rapidă, având avantajul că e mai confortabilă decât multe berline cu puteri similare. La viteze de autostradă, forma mai voluminoasă îşi spune cuvântul, turbulenţele aerodinamice auzindu-se distinct, dar, pe de altă parte, motorul se dovedeşte suficient de elastic în reprize.
O notă foarte bună pentru timonerie şi etajarea treptelor cutiei manuale, care exploatează bine resursele motorului, aşa încât depăşirile rapide nu pun emoţii. În schimb, ESP-ul face faţă cu greu solicitărilor pe virajele strânse, unde viteza trebuie redusă simţitor din cauza caracterului subvirator pregnant, care se face simţit destul de repede. În plus, pe lângă diametrul mare al volanului, direcţia nu are un feedback aşa de bun, lucru cam enervant pe drumurile mai denivelate.
Per ansamblu, Citroen DS5 THP 200 dovedeşte un dinamism mai mult decât decent, iar ambianţa sonoră e foarte păcută, câtă vreme nu se merge cu viteze foarte mari. Caracterul sportiv este clar penalizat de suspensia suplă şi direcţie, maşina nefiind dedicată celor care caută adrenalină, ci clienţilor care pun accentul pe rafinamentul în conducere.
Iar, din acest punct de vedere, motorul turbo de 200 CP i se potriveşte bine lui DS5, mai ales în combinaţie cu o cutie cu 6 trepte plăcută – sincer, nu aş apela la o cutie automată, deoarece, chiar dacă nu e o maşină sportivă, DS5 turbo are suficiente argumente ca să te implice în actul de a conduce dinamic, nu doar de a merge confortabil din punctul A în punctul B. Şi, ce să vezi, francezii au gândit la fel ca mine, deoarece motorul THP 200 este oferit exclusiv cu manuala…
Să vedem pe următoarea pagină cât de convingător e consumul şi dacă merită preţul pentru Citroen DS5 THP 200.