Cea mai ieftină Mazda3 vine cu motorul de 1,5 litri şi 100 CP (versiunea G100), pornind de la 14.990 euro, o sumă nu chiar tentantă raportat la performanţele de pe hârtie.
Impresia se repetă şi în cazul versiunii de motorizare din acest test, Mazda3 G120 având un preţ de bază de 17.690 euro. Iar în versiunile de echipare superioare, cu mai multe dotări, preţul începe să pară cam măricel – ultimul nivel, Revolution Top, îţi scoate din buzunar 23.190 euro, ceea ce te cam lasă în cumpănă.
Raportul preţ/dotări mi se pare cel mult rezonabil, nivelul de top fiind suficient de bogat, dar nu aşa de mult încât să dai cu ochii închişi aproape 25.000 de euro. În acelaşi timp, departamentul de marketing al japonezilor e puţin meschin, deoarece nivelurile inferioare nu prea sunt tentante ca dotări, Attraction, la 19.490 euro, fiind, în opinia mea, compromisul ideal.
În tablou se mai adaugă şi consumul maşinii, bun în teorie, dar cam mare în realitate. Unde ”cam” trebuie privit circumspect, deoarece în foarte puţine momente am fost cuminte, nu neapărat pentru a merge econom, ci mai mult îmblânzit de condiţiile de trafic.
Cu Mazda3 G120 consumul mediu teoretic de 5,1 litri/100 km mi se pare un obiectiv imposibil de atins, deşi, în regim urban, graţie excelentului sistem i-STOP, nu e greu să obţii un 7-8 la sută, adică nu departe de cei 6,5 litri/100 km vehiculaţi în mod teoretic.
O medie de 6,5 litri/100 km mi se pare mai aproape de realitate, iar, dacă te laşi pradă senzaţiilor din spatele volanului, nu ar trebui să te mire chiar şi un 8 la sută. Pentru că, aşa cum îmi şopteşte micul diavol de pe umăr, e greu să rezişti tentaţiei şi să nu muşti vârtos din mărul pe care ”şerpoaica” de Mazda3 ţi-l pune la dispoziţie cu nonşalanţă, în momentul în care-i descoperi veleităţile de sportivă.
Iar aici ajungem la dilema preţului: raportat la senzaţiile, comportamentul, senzaţiile, manevrabilitatea, sportivitatea, senzaţiile (am mai spus asta?…) şi răspunsul maşinii la orice i-ai cere, tehnologia SKYACTIV îşi merită banii. Din plin. Mazda3 e capabilă să surprindă spiritul ludic în mare stil, iar aşa ceva e greu de cuantificat în bani.
Raportul mic putere/cilindree, care în teorie pare un minus, nu e, pentru că Mazda3 te gratulează cu o porţie de dinamism dezarmant de fun. Mai ales gândindu-mă la aşteptări. Dar efectul SKYACTIV e o chestie care trebuie simţită pe propria piele.
Dacă eşti genul de client foarte pragmatic, s-ar putea să spui pas. Însă, dacă eşti genul de tânăr(ă) care caută senzaţii atât în ceea ce degajă aspectul maşinii şi ambianţa interioară, cât mai ales în ceea ce-ţi comunică ”animalul” când ţii ”hăţurile” în mâini… atunci eşti o potenţială ”victimă” a noii Mazda3.
Şi, oricât de subiectivă ar suna această concluzie (bine, recunosc, nu de multe ori mi se întâmplă un asemenea conflict între caracterul obiectiv şi cel subiectiv), Mazda3 mi se pare, la ora actuală, cea mai entuziasmantă maşină de clasă compactă.
Aşa încât preţul pe care îl cer japonezii pentru Mazda3 îl consider, până la urmă, justificat, deoarece maşina arată foarte bine, oferă o calitate foarte bună şi o ergonomie care minimizează minusurile ţinând de spaţiul în spate, iar comportamentul rutier e responsabil pentru un nivel extrem de ridicat al senzaţiilor la volan.
Adică vorbim de o adevărată vedetă, care îşi permite să fie pretenţioasă. Pentru că Mazda3 mi-a demonstrat că e o personalitate, pe care, după cum ne-a obişnuit societatea modernă, n-o înţelege toată lumea, ci un public avizat şi mai elevat.