Dacă
la nivel estetic, atât exterior cât şi interior, 500 Abarth este o
jucărie sexuală – îmi cer scuze pentru această formulare dar nu am
găsit o descriere mai bună – să vedem dacă confirmă dinamic.
Evoluţia o reprezintă evident propulsorul turbo de 1,4
litri care pe versiunea de bază Abarth furnizează 135 CP la 5.500
rpm şi un cuplu motor de 206 Nm la 3.000 rpm.
În cazul modului Normal cuplul motor este de 180 Nm la
2.500 rpm. Nu vă imaginaţi că puteţi distruge recorduri în
cursele de drag, 0-100 km/h durează 7,9 secunde, iar viteza
maximă este de 205 km/h. La acest Abarth 500 totul este
legat de reprize. Când ai de mutat ceva mai mult de 900 kg şi ai la
dispoziţie 135 CP lucrurile sunt extrem de simpatice. Puteţi
renunţa la toate serialele de comedie pe care le vizionaţi „pe
torrente” sau la orice show de stand up comedy. 500 Abarth vă aduce
acasă cu febră musculară la abdomen şi faţa crispată de atâta
râs.
Nu
ştiu câţi scorpioni sunt în maşinuţa asta dar diavoli tazmaniei
categoric sunt câteva duzine. Urlă, scuipă, fluieră, bubuie,
scârţâie… pune pe o tavă cea mai vastă colecţie de onomatope
întâlnită la vreo maşinuţă. În cazul acceleraţiilor puternice
trebuie să te ancorezi bine de volan şi să ai grijă să menţii
direcţia, altfel acest 500 Abarth va desena o trasă semi-rectilinie
şi asta pentru că torque steer există din plin.
Acest capriciu poate fi rezolvat prin intermediul unui buton de
pe consola centrală pe care scrie TTC – Torque Transfer
Control. Un diferenţial electronic care lucrează
prin intermediul ESP-ului. Din păcate nu poate fi decuplat
controlul tracţiunii, şi să rămână activ doar acest sistem, cum
este în cazul lui Clio RS.
Contribuie semnificativ la reducerea efectului de torque steer
în cazul acceleraţiilor puternice dar mai şi fură ceva din elan.
Direcţia este ceva mai precisă decât la un Fiat 500 dar pentru un
grad de savoare maxim ar putea fi ceva mai mult rafinată, şi să
livreze ceva mai mult feedback. Frânele sunt suverane, în cazul
unei frânări de urgenţă consultaţi oglinzile retrovizoare, să nu
aveţi surprize neplăcute. Maşinuţa asta ştie să frâneze. La
minusuri aş trece şi timoneria cutiei, uşor imprecisă. Abarth 500 a
primit modificări şi în ceea ce priveşte trenul de rulare.
Avem
amortizoare şi arcuri mai rigide, o bară antiruliu pe spate şi o
reducere a gărzii la sol cu 15 mm. Aceste modificări
într-un rulaj cuminte se simt la nivelul stării generale de
confort. Asociate şi cu ampatamentul mic parcă eşti scuturat ceva
mai bine fie că este vorba de rulaj urban sau extraurban. Câştigul
real îl descoperi în cazul unui condus sportiv. Maşina a câştigat
enorm în aderenţă şi stabilitate pe viraje.
Vorbim de un caracter subvirator, dar în cazul unui condus cu
mici ingrediente de pilotaj, frânat cu stângul, descoperi o jucărie
cu o poftă de joacă incredibilă. Practic ai impresia că eşti în
dormitor şi te joci cu o machetă pe covor. Un mic inconvenient
există, în cazul unor frânări de corecţie a traiectoriei, de joc cu
masele, de poziţionat maşina…descoperi că la apăsarea pedalei de
frână este tăiată alimentarea, ceea ce răpeşte din farmecul unei
sportive veritabile.
Unul din capitolele la care Abarth 500 impresionează este
sunetul. La ralanti poţi jura că eşti lângă un V8 de Corvette, iar
pe măsură de explorezi plaja de turaţii descoperi sunete
incredibile.