Ford Puma este, fără îndoială, cel mai tehnologizat model produs vreodată în România. Crossoverul fabricat la Craiova are deja fanii săi, câștigați pe merit, și încearcă să facă legea într-un segment extrem de competitiv. În această junglă urbană, olteanul nu este ajutat doar de denumirea sa, după cum am descoperit cu prilejul primul test drive cu Ford Puma.
Cei doi mari producători care domină industria auto mondială au ales căi diferite pentru operațiunilor lor în România. Dacă Renault a mizat pe accesibiltate și mixul echilibrat între tehnologie și prețul atractiv în cazul modelelor Dacia, Ford a aruncat în luptă toate armele tehnologice pentru a-i asigura lui Puma un loc la masa bogaților pieței auto. Crossoverul construit la Craiova între un praz și un zaibăr se remarcă astfel ca cel mai modern automobil produs vreodată în România, dar și ca cel mai sigur, cu un rezultat impresionant la testele EuroNCAP – calificativ maxim și nominalizat la titlul Best of the Best 2019.
Dintre detaliile tehnice care sar în evidență amintim doar că Puma este primul automobil românesc care poate fi comandat cu un sistem de propulsie electrificat, dispune de un pachet complet de sisteme de siguranță care ajută șoferul în situațiile periculoase și, de asemenea, oferă posibilități de interconectare la nivelul celor mai moderne oferte de pe piața auto actuală. În același timp, le face cu ochiul românilor cu unul dintre cele mai practice interioare, cu un spațiu de încărcare generos și un habitaclu spațios, care asigură confortul pasagerilor în timpul călătoriilor pe distanțe lungi.
Puma este, de asemenea, primul vehicul din segmentul său care oferă sistemul de deschidere a hayonului fără utilizarea mâinilor și scaune cu masaj lombar. Nivelele disponibile de echipare pentru Puma sunt Titanium, Titanium X, ST Line, ST Line X și ST Line X Vignale. Pentru primul test drive, noi am avut la dispoziție echiparea de bază Titanium, asezonată cu câteva opționale, și nu putem spune că am simțit nevoia să avem mai mult.
Chiar de la acest nivel, Ford Puma oferă un pachet de dotări consistent, care include, printre altele jante de 17 inchi din aliaj, faruri LED cu sistem de comutare automat pentru faza lungă, oglinzi acționate electric, scaune față sport cu masaj lombar, sistem de navigație și compatibilitate Apple CarPlay și Android Auto, încărcare wireless pentru telefon și parbriz încălzit. Sistemul automat de climatizare vine de la echiparea Titanium X, dar în cazul mașinii noastre a fost oferit ca echipare suplimentară, în cadrul pachetului Confort, pentru 750 de euro (mai include ștergătoare cu senzor de ploaie și oglindă electrocromatică).
Ford Puma excelează la capitolul spirit practic, iar acest lucru se vede la detaliile inedite din interior. Familiile cu copii vor aprecia imediat tapițeria amovibilă a scaunelor, care poate fi scoasă și spălată la mașină. Un accesoriu unic în segment este cutia Megabox de sub podeaua portbagajului, care are o capacitate de 80 de litri și este prevăzută cu un dop. Imaginația noastră carantinată la bloc vede acolo 80 de litri de cuburi de gheață în care înoată 20 de sticle de bere, dar la fel ne putem gândi că ar putea ascunde o baterie Li-Ion pentru o viitoare versiune hibridă cu încărcare la priză. Mai puțin practic este locul în spate, care-i face pe cei mai înalți să dorească să coboare cât mai repede. Probabil, spațiul la genunchi a fost sacrificat pentru a obține o capacitate a portbagajului care pornește de la 456 de litri – o valoare care depășește așteptările chiar și în segmentul compact. Dar mai bine o las pe colega mea Roxana Ciuhulescu să vă spună cum este cu spațiul pe banchetă în Puma.
Motorizarea cu trei cilindri EcoBoost are cilindreea de 1,0 litru dezvoltă, în versiunea testată de noi, 125 CP. În gamă se mai află o versiune electrificată a acestui propulsor, care dezvoltă aceeași putere, dar asigură performanțe dinamice superioare în condițiile unui consum mai mic, precum și o versiune de 155 CP, de asemenea, electrificată, pentru cei care apreciază un stil de conducere sportiv. Noi am fost satisfăcuți și cu motorizarea de bază, care asigură performanțe de bază decente. O singură obiecție am avea – nivelul vibrațiilor este perceptibil, la fel și zgomotul în sarcină. Am condus același propulsor sub capota lui Focus, iar acest aspect nu a fost niciodată o problemă.
Trecând peste acest mic inconvenient, nu putem să nu apreciem spiritul ludic al lui Ford Puma, care impresionează prin temperament. Micul propulsor, care nu are o amprentă la sol mai mare decât o coală A4, se împacă excelent cu transmisia manuală cu șase trepte. Aceasta are o etajare relativ lungă, ceea ce ar putea pune probleme în afara asfaltului. Ford ar fi putut alege o treaptă întâi mai scurtă, care să faciliteze pornirea în rampă sau din terenuri mai grele, dar nu a făcut acest lucru, ceea ce ar putea duce la o uzură a ambreiajului în cazul în care astfel de scenarii devin o obișnuință.
Chiar dacă stilul este de crossover ne-ar putea da idei, trebuie să avertizăm că Puma este un model de șosea prin excelență. Pe șosea, acesta excelează prin caracterul sportiv pe care i-l conferă suspensia fermă și direcția incisivă. Ford este considerat un specialist al trenurilor de rulare, iar Puma nu face excepție. Crossoverul de clasă mică produs la Craiova este însă ușor inconfortabil pe suprafețe de rulare denivelate, astfel că cel mai bine se simte pe asfalt, care este preferabil să fie în stare cât mai bună.
Preț de bază – 20.300 euro(TVA inclus)
Combustibil – Benzină
Cilindree cmc – 999
Putere maxima/Turație CP/rpm – 125/6000
Cuplu maxim/Turație Nm/rpm – 170/1400
Viteza maxima km/h – 191
Accelerație 0-100 km/h s – 10,0
Consum mixt (WLTP) l/100 km – 6,0
Tracțiune – față
Cutie viteze – Manuală 6+1
Lungime mm – 4.186
Lățime mm – 1.805
Înălțime mm – 1.538
Ampatament mm – 2.588
Volum portbagaj litri – 456-1.216
Masă proprie kg – 1.280