Primul test drive cu Dacia Spring ne-a convins că mezina gamei Dacia are calități reale pentru traficul urban. Primul model electric produs sub brandul Dacia i-a entuziasmat pe români în special datorită prețului, dar Spring are calități reale, care vor păstra nivelul de entuziasm și după achitarea ultimelor rate ale planului de finanțare.
Prima Dacia cu propulsie electrică arată mai impunătoare decât sugerează fișa tehnică. Formatul de crossover urban îl prinde foarte bine pe Spring, iar senzația este consistentă și în ceea ce privește interiorul. Patru adulți pot împărți fără probleme spațiul – ce-i drept, cu ceva eforturi din partea celor care stau în spate. În față, Spring arată foarte aerisit, lăsând impresia unei mașini mult mai mari. Impresionant, fără doar și poate, având în vedere că Dacia Spring are o amprentă minusculă la sol – 3,73 metri lungime și 1,58 metri lățime.
Primul test drive în România cu modelul Spring ne-a convins că cei peste 5.000 de români care s-au aliniat pe lista de rezervări nu s-a înșelat. Pentru această probă am avut la dispoziție mașina în echiparea Business, destinată companiilor de car sharing. Aceasta este echivalentă din aproape toate punctele de vedere cu echiparea Comfort Plus, care va fi livrată clienților finali din septembrie. Diferențe vor fi în ceea ce privește scaunele, despre care reprezentanții Dacia au promis că vor fi mai moi și mai confortabile, dar și nivelul de recuperare al energiei de decelerare, care va fi reglat o idee mai agresiv pe modelul Comfort Plus.
Traseul ales de Dacia a avut o lungime de aproximativ 70 de kilometri, ocolind Bucureștiul de la Vest la Nord spre Ploiești. Categoriile de drumuri au inclus o gamă diversă, de la străzi urbane, la drumuri naționale și chiar un sector de circa 15 km de autostradă. Asta ne-a permis să ne facem o idee rezonabilă despre capabilitățile lui Spring, chiar și în timpul foarte limitat avut la dispoziție.
Încă de la primul contact cu mașina am remarcat posibilitățile limitate de reglaj ale scaunului și volanului. Nu este ceva neobișnuit în segmentul mini, așa că nu suntem foarte cârcotași dar, în funcție de cât de înalt este șoferul, gradul de confort poate varia semnificativ. Scaunul este ajustabil doar longitudinal, ceea ce este rezonabil. În schimb, volanul este fix, așa că persoanele cu picioare lungi ar trebui să aibă și mâini corespunzător de lungi pentru a păstra o poziție corectă la volan. Altfel, vor face permanent un compromis între poziția picioarelor și cea a mâinilor, ceea ce nu este ideal.
Dacă tot am ajuns la volan, putem merge ceva mai departe, mai exact la capătul celălalt al acestuia și să remarcăm că direcția este în general fadă, fără vreun feedback util. În plus, este destul de demultiplicată, ceea ce impune mișcări mai ample ale volanului pentru manevrele de parcare. Partea bună este că raza de bracare a lui Spring este de numai 4,80 metri, iar vizibilitatea este bună în toate direcțiile. Manevrele de parcare sunt astfel mult simplificate. Senzorii de parcare spate, dar și camera de mers înapoi adaugă un plus de siguranță la acest capitol.
Trenul de rulare este reglat confortabil, așa că felul în care suspensia lui Spring absoarbe denivelările este unul senin. Am putea spune că Spring se înscrie perfect în spiritul Dacia, din acest punct de vedere. Garda la sol înaltă (15,1 cm), dar și suspensia moale face ca înclinările caroseriei în viraje să fie destul de pronunțate. Nu suntem siguri dacă suspensia lui Spring folosește bare antiruliu, dar aici se simte loc de îmbunătățiri.
Chiar dacă motorul de 44 CP nu lasă multe speranțe, trebuie spus că în practică Spring nu suferă de submotorizare. Cel puțin nu în traficul urban, acolo unde este mediul său natural. Cele 19 secunde necesare pentru a ajunge la 100 km/h sunt destul de multe pentru a stârni imaginația, dar la viteze mai mici Dacia Spring este agilă și sprintează impresionant. Cea mai mare problemă este în cazul depășirilor, acestea trebuind începute la viteze mici, de 40-50 km/h pentru un sprint confortabil.
Odată ajuns la 70-80 km/h, manevrele devin mai laborioase, și chiar depășirea unui camion care merge cu viteză constantă va dura foarte mult – este bine să te asiguri că ai spațiu suficient în traficul din sens opus. La ieșirea pe autostradă, surprinzător, senzația a fost mult mai favorabilă. Dacia Spring sprintează destul de bine între 100 km/h și 125 km/h, care este viteza maximă pe care o poate atinge. În orice caz, cel puțin la fel de bine ca o mașină cu motor termic similar, care pierde semnificativ din suflu la viteze mai mari.
Așadar, din toate punctele de vedere, Dacia Spring se comportă foarte asemănător cu o mașină cu motor termic. Uneori, poate chiar prea asemănător. Ne-ar fi plăcut, spre exemplu, să nu avem nevoie să rotim atât de mult cheia în contact pentru a „porni” mașina, mai ales că această manevră nu este foarte intuitivă. Rotești o dată („contact” în cazul mașinilor clasice) și bordul se luminează corespunzător. Crezi că e totul OK și rotești selectorul cutiei de viteze în poziția Drive ca să pornești și nu se întâmplă nimic.
Desigur, nu ai observat că pe bord nu s-a aprins un minuscul text „OK” în verde. Rotești cu disperare cheia, dar ai uitat selectorul cutiei de viteze în Drive și lucrurile nu se mișcă în direcția pe care ți-o dorești. Mesajele primite pe ecranul mașinii sunt la rândul lor destul de confuze, ceea ce poate necesita un timp de acomodare.
Există însă și o mare diferență față de mașinile alimentate cu benzină, și acesta vine însoțită de termeni care îi sperie pe cei mai mulți. Baterie, autonomie, degradare, fac din Dacia Spring o bestie diferită de frații săi cu motoare cu combustie. La acest capitol, Spring s-a dovedit extrem de prietenos pe durata testului. Autonomia afișată la plecare a fost de 206 km și am revenit la „bază” după un traseu de 135 km cu o autonomie de 61 km în condițiile unui stil de conducere deloc „Eco”. În mediul urban, unde frânarea regenerativă devine mult mai frecventă, autonomia este chiar mai mare, putând trece fără probleme de 150 km (Dacia specifică 305 km în ciclul WLTP).
Posibilitățile de încărcare oferite de Spring permit o utilizare comodă și fără griji. Încărcarea completă a bateriei durează 14 ore de la o priză casnică obișnuită, scade la mai puțin de 5 ore în cazul unui wall box dedicat și la numai 1,5 ore în cazul unei stații de încărcare rapidă în curent continuu. În acest ultim caz, bateria poate fi încărcată chiar mai repede până la 80% – în mai puțin de o oră practic.
Este clar că Spring poate fi folosit fără probleme în oraș, acolo unde cei mai mulți nu parcurg mai mult de 40 de kilometri zilnic. În acest caz modelul electric Dacia nu ar avea nevoie de mai mult de două încărcări săptămânale. În plus, suportă chiar deplasări extraurbane pe distanțe scurte, de până la 100 km, fără a avea nevoie de realimentare. În ceea ce privește fiabilitatea și degradarea bateriei, Dacia acordă o garanție pentru aceasta de 8 ani sau 120.000 km, ceea ce ar trebui să asigure liniștea celui care cumpără Dacia Spring.