A traversa România
dintr-un capăt în altul este un adevărat efort, în lipsa unei
infrastructuri de drumuri puse la punct. Avem atât şosele
de viteză, cât şi drumuri pline de serpentine, în unele locuri
ocoleşti localităţile lejer, însă, în cele mai multe situaţii,
media orară îţi este dată peste cap de limitările de viteză din
multitudinea de sate de pe drum.
În cei peste 2.000 de kilometri străbătuţi cu Honda Insight şi
Chevrolet Cruze prin România, înainte ca iarna să îşi intre în
drepturi, am reuşit să ne facem o idee solidă despre
diferenţele dintre cele două tipuri de propulsie. Mai
trebuie să remarc faptul că am încercat să fim cât mai obiectivi:
chiar dacă eu sunt obişnuit cu o maşină pe
benzină, iar colegul Andrei conduce zilnic una diesel, am făcut
schimb de volan între Insight şi Cruze foarte des.
La finalul testului, dacă scădem cei aproape 700 km parcurşi pe
autostrăzile noastre şi cele câteva zeci de kilometri parcurşi în
regim urban, rămân peste 1.000 km de şosele variate. Unde, la fel
ca pe autostradă, am remarcat faptul că modelul echipat cu
potentul motor diesel are o dinamică net superioară maşinii
hibrid, lui Insight potrivindu-i-se un regim calm de
conducere, ceea ce înseamnă şi un consum mai redus.
Dacă, per total, performanţele şi confortul lui Chevrolet Cruze
diesel sunt mai bune, situaţia stă complet invers în ce priveşte
consumul de carburant. La finalul testului, Honda Insight
indica o valoare de 5,6 litri/100 km – valoare „stricată”
de traseele urbane, pentru că în regim extraurban maşina a reuşit
un consum de numai 5,1 litri/100 km – mai bun decât o maşină cu o
putere similară, dar cu un motor doar pe benzină.
Prin comparaţie, Chevrolet Cruze a terminat acest test
cu un consum mediu de 6,4 litri/100 km, în condiţiile în
care consumul extraurban aproape a coborât la 5,5 litri/100 km – cu
doar 0,7 litri/100 km mai mult decât valoarea teoretică dată de
constructor.
Aşadar, în cifre reci, maşina
hibrid reuşeşte să fie mai economică decât o maşină diesel cu
acelaşi preţ, dar cu performanţe mai bune. Hibrid vs. Diesel: 1 –
0. Din păcate, dacă ne raportăm la condiţiile şi drumurile
din România, acest „scor” rămâne valabil doar în teorie.
În practică, motorul diesel se dovedeşte mai elastic şi
mai polivalent în condiţii variate de drum. Chiar dacă
motorul electric ajută motorul pe benzină de pe Insight să aibă un
cuplu mai bun, comportamentul maşinii hibrid pe drumuri virajate şi
în pantă este inferior. La viteze mari şi pe autostradă, resursele
dieselului sunt clar mai bune, raportul între consum şi dinamica
maşinii dându-i câştig de cauză lui Cruze diesel.
Până la urmă, avantajul clar al lui Honda Insight, faţă
de Cruze, se vede doar în oraş, acolo unde consumul scos
de maşina japoneză este, într-adevăr, foarte mic, aproape la
jumătate faţă de o „benzinară” cu dimensiuni şi putere similare.
Totuşi, handicapul lui Cruze se va reduce semnificativ o dată cu
introducerea în serie a sistemului start-stop.
Un ultim comentariu care le
va da apă la moară fanilor diesel: o maşină cu motor diesel
cu o putere mai apropiată de modelului Honda Insight are un preţ
mai redus chiar cu câteva mii de euro – de exemplu, pentru
motorizarea diesel de 125 CP a lui Chevrolet Cruze există
o
ofertă specială de sezon de numai 14.000 euro, deci cu 6.000
euro mai puţin decât Insight (în condiţiile în care se oferă 5 ani
garanţie, iar publicul român încă este reticent în privinţa
fiabilităţii unui sistem hibrid faţă de un motor diesel).
Prin urmare, bravo maşinilor hibrid, reprezintă viitorul pe
termen scurt şi mediu şi chiar am reuşit să demonstrăm că sunt mai
economice. Însă, în România, preconizez că tot dieselul va
face legea pentru o bună perioadă de timp de acum încolo –
e vorba de mentalitatea oamenilor, de infrastructura precară de la
noi, precum şi de nivelul de trai (deci de posibilităţile de
achiziţie).
Personal, pot spune că acest test m-a făcut să apreciez foarte
mult sistemul de propulsie hibrid. Însă, deocamdată,
consumul mai scăzut nu mi se pare suficient pentru a
justifica preţul cam mare şi dinamica perfectibilă a unei maşini
hibrid.
Felicitări celor care fac acest compromis şi aleg o
maşină hibridă: încet, vom învăţa că „a fi verde” înseamnă
a sacrifica şi nişte „verzişori”. Cel puţin până când preţul
motorinei va creşte, iar cel al tehnologiei hibride va deveni mai
accesibil.