Hot-hatchuri turbo familiste: Mazda3 MPS & Skoda Octavia RS

Autor: Andrei Ştirbu 05 sept. 2007 Teste comparative

Orice lucru bun costă. În spiritul acestei idei, performanţele maşinilor reclamă şi un consum, cam nepotrivit cu statutul de familiste. Valorile teoretice sunt depăşite cu cel puţin doi litri la sută, în condiţiile în care nici măcar nu se exagerează cu spiritul sportiv.

Din acest punct de vedere, Octavia stă mai bine, în practică fiind mai puţin gurmandă – pe de o parte datorită cilindreei mai mici cu 0,3 litri faţă de propulsorul japonezei, pe de altă parte datorită stilului mai puţin dinamic pe care cel de la volan poate să îl adopte. Mazda3 MPS, însă, îşi poate arăta o faţă nebănuită, dacă este provocată: chiar şi 20 de litri la suta de kilometri, atunci când instinctul de Schumacher dă buzna. Dar, la urma urmei, vorbim de motoare turbo pe benzină, nu de turbodieseluri!

Mazda3 MPS mai are un dezavantaj, care se observă în traficul urban. În mod normal, pentru că puterea şi cuplul au valori foarte mari, ambreiajul trebuie cuplat şi decuplat rapid, ceea ce înseamnă că pedala trebuie manevrată mai brusc – vă daţi seama că, în trafic aglomerat, acest lucru este imposibil. Prin urmare, orice deplasare prin oraş, la orele circulaţiei intense, devine o corvoadă pentru Mazda3 MPS, dar şi pentru bugetul destinat benzinăriei. Este de preferat o soţie care să aprecieze tempoul de pe viraje decât ultimele tendinţe în modă… care ar impune alegerea unei maşini economice.

Şi totuşi, chiar dacă la capitolul consum aceste maşini par să arunce banii pe apa sâmbetei, hot-hatch-urile turbo sunt nişte investiţii destul de interesante. Modelul japonez are un preţ cu adevărat promoţional, cu puţin peste 21.000 euro fără taxe (25.000 euro cu toate taxele), în condiţiile unui nivel de echipare foarte bogat, din care nu lipsesc aerul condiţionat automat sau instalaţia audio performantă. Trebuie să faceţi concesii doar în privinţa sistemului de navigaţie şi a scaunelor electrice, dar credem că motorul şi comportamentul maşinii merită aceste minusuri la capitolul dotări. Prin comparaţie, Mazda RX-8 cu 231 CP, un adevărat model sport, are un preţ de bază de peste 25.000 euro, fiind penalizată, faţă de Mazda3 MPS, de costurile de întreţinere mai mari şi de caracterul practic mult mai redus.

Octavia RS nu este cu mult mai ieftină decât Mazda3 MPS, pornind de la 19.500 euro, fără taxe (23.000 euro cu taxe), deci cu 1.500 euro mai puţin. Echipamentul este relativ similar, cu mici plusuri precum MP3 player sau senzor de presiune pentru pneuri. În plus, Octavia RS mai oferă o listă cu diverse opţionale, care cresc într-o oarecare măsură confortul şi ego-ul proprietarului, dar nu contribuie cu nimic la creşterea performanţelor sau a atmosferei sportive. Practic, Octavia RS este cu puţin mai ieftină decât Mazda3 MPS, având un minus măricel în ce priveşte performanţele, dar câteva plusuri la nivel practic. Sincer vorbind, modelul japonez este mai tentant prin prisma preţului, foarte bun pentru o maşină care oferă peste 250 CP.

Singurul inconvenient este aspectul maşinii: nu te poţi baza pe ea pentru a agăţa tipe prin cluburi. Însă poţi încerca la grădiniţă, poate dai de vreo tânără mămică amatoare de senzaţii tari pe viraje cu 260 CP.

Pagini: 1 2 3


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide