Renault
a început să fie un jucător puternic în clasa compactă o dată cu
Reanult 19. Iar confirmarea în acele vremuri a
venit chiar de acasă de la
VW Golf. Germanii s-au regăsit în modelul francez într-un aşa
număr încât Renault 19 a devenit modelul de import cel mai bine
vândut în Germania. A fost un fel de examen de admitere pentru
constructorul francez în segmentul compact acel Renault 19. Tot cu
acel model Renault a început să-şi construiască reputaţia de
jucător serios în segmentul hot hatch-urilor cu 19
Williams.
A urmat prima generaţie Megane care a continuat succesul lui 19,
atât doar că nu a mai avut o interpretare a departamentului sport.
Şocul a fost reprezentat de a doua generaţie Megane şi al său
design. Cei drept constructorul francez a încercat să obişnuiască
audienţa cu noul design cu ceva vreme înainte prin sacrificarea
oarecum a două modele –
Velsatis (2001) şi
Avantime(2001). Acest ultim model personal îl
consider extrem de reuşit, iar în Europa deja se înregistrează o
menţinere sau o uşoară creştere a preţului la modelele rămase.
Două
modele oarecum sacrificate pentru a impune designul celei de a doua
generaţii Megane. Şi a venit a treia generaţie care pe undeva
continuă tradiţia în a rupe total legătura din punct de vedere al
designului cu modelul pe care îl înlocuieşte. La prima vedere
designul pare o continuare a liniei promovate de noua Laguna. În
schimb o privire aruncată în istoria Renault şi în special în
galeria de concept car-uri scoate la iveală lucruri destul de
interesante. Linia exterioară este un mic cocktail între conceptul
Megane din 1988 şi
Talisman din 2001.
Deşi sunt idei care au întruchipat poate modele din alte clase,
tema se regăseşte pe noul model. O sugestie pentru forma farurilor
poate fi regăsită pe conceptul Fiftie din
1996, iar linia stopurilor pe mult
mai recentul Egeus din
2005. Imaginile sunt în galeria foto. Cu toate că
vorbim despre elemente şi idei prezente pe concepte oarecum
răsfirate în timp, Megane 3 este o compactă cu o linie fluidă,
armonioasă şi simplă în acelaşi timp.
Rămâne de văzut cum va arăta Megane 4, dacă se respectă tradiţia
de a rupe total legătura între generaţii în ceea ce priveşte
designul. Am preferat o incursiune în designul Renault decât să
încerc o comentare a formei care în mod cert ar fi fost influenţată
de subiectivism.