Recunosc ca nu sunt prea familiarizat cu elementele pe care le presupune existenta intr-un habitaclu de vis. Indiferent ca vine vorba de S Classe, Seria 7 sau Audi 8, pur si simplu exista un taler pe care disconfortul apasa cu putere. Dar nu care cumva sa credeti ca respectivul disconfort e generat de oferta vreuneia dintre aceste creatii, NU, de vina sunt cei 29 de ani ai mei, care nu reusesc sa coabiteze in armonie cu luxul si extravaganta unui interior creat pentru persoanele ce echivaleaza potenta financiara cu spatiul, insertiile de lemn si cu tot soiul de gadgeturi. Nu vreau sa fiu gresit inteles, nu dezaprob astfel de aparitii in peisajul auto, dar ele nu ma caracterizeaza.
Ma simt bine in Honda S2000, Subaru WRX Sti sau Colt CZT, desi mai am multe de invatat la acest capitol pentru a putea exploata la maximum potentialul oferit de bolizii in cauza. Pentru moment, ei sunt eu. De aceea, evadarea in Franta, la Nisa, mai exact, pentru a-l testa pe noul Lexus LS 460 a avut darul de a ma alarma. In primul rand, contactul meu cu “civilizatia” Lexus se rezuma la un drive test cu RX 350… aaaaaaaa… si cam atat. Prin urmare, o enigma totala – si poate ca a fost mai bine asa, chiar daca documentarea prealabila pe net a mai salvat putin situatia. Primul contact cu Nisa a fost devastator: undeva in parcarea aeroportului asteptau vreo doua Bentley, un Rolls si alte cateva creatii care depaseau 100.000 de euro. Totusi nu am cedat, nu aveam de ce sa ma consider inferior la volanul lui LS 460. Cel putin la capitolul design, Lexus este acolo, se lupta cu gigantii clasei.
O privire mai atenta asupra partii frontale iti poate aduce aminte de Mercedes S Klasse, la fel cum spatele poate aminti de Seria 7, dar e un spate mult mai elegant si mai bine profilat, momentele de deruta marca Bangle fiind eliminate. Poate pe undeva acest obicei de a cauta asemanari intre designul lui LS 460 si cel al veteranilor europeni isi are originea in “nationalismul” continental. Pana la urma, cine este Lexus cand vine vorba de Mercedes si BMW si Audi? Designul exterior place, este fluid si contribuie la crearea unei imagini sportive, putand fi regasit doar la noul S Klasse. Sobrietatea s-a dizolvat, lasand locul elegantei, dar unei elegante care sugereaza dinamica. De aici pot aparea si confuzii vis-a-vis de clasa din care face parte masina, existand tendinta de a compara LS 460 cu BMW Seria 5 sau Audi A6. Am luat cardul bolidului de la oficiali si gata de drum.
In principiu este la fel de simplu ca in cazul oricarui alt automobil, dar, odata urcat la volanul masinii, a trebuit sa imi rezerv cateva momente de reculegere si de familiarizare cu habitaclul. Pozitia la volan poate fi setata in functie de preferinte, de la pedigree-ul dambovitean care priveste drumul printre bord si volan, pana la o pozitie de pilotaj corecta. Apoi vine acomodarea cu toate setarile si functiile masinii, care, desi exista intr-un numar covarsitor de mare, sunt extrem de usor de accesat, in mare parte datorita faptului ca o parte dintre ele se regasesc sub forma unor simple comutatoare amplasate pe consola centrala. Restul aplicatiilor poate fi activat prin intermediul unui display – interfata om-masina – sensibil la atingere.
Gata cu iDrive sau cu alte astfel de “pupitre de comanda”. Din acest punct de vedere, LS este o reusita, fiind extrem de intuitiv. In cele din urma, am dat “liber” celor 380 CP si 495 Nm proveniti de la propulsorul V8 de 4.600 cmc si mi-am inceput periplul pe strazile Nisei. Va pot spune ca totul se derula cu o naturalete demna de invidiat, de parca m-as fi nascut la Nisa. Multumesc ca s-a inventat sistemul de navigatie care mai si vorbeste. Nu-i nici pe departe o noutate absoluta, dar ii descoperi avantajele atunci cand ai nevoie. Trebuie sa va spun ca 15% din traseul meu cu LS a fost parcurs pe setarile “confort”.
As spune ca masina este locul perfect pentru a-ti petrece ziua dupa o petrecere monstruoasa, care ti-a produs o mahmureala crunta. Nu te deranjeaza zgomotele exterioare, scaunul este mai mult decat comod, poti sa-i accesezi ventilatia cu aer cald sau rece in functie de preferinte (pentru curiozitatea unora, trebuie mentionat ca exista un senzor care monitorizeaza temperatura pasagerilor din masina pentru a putea mentine un regim termic stabil). Poate sa deranjeze putin doar asistarea excesiva a directiei si ruliul caroseriei, in cazul atacarii mai in forta a unor viraje. Dar am descoperit setarile sport si am inceput sa ma bucur realmente de sunetul propulsorului V8, de cutia cu 8 (opt!) trepte, de reprize si de tinuta de drum. Masina se schimba fundamental la accesarea functiilor sport.
Desi tinuta de drum si virilitatea propulsorului imbie la incalcarea regulilor de circulatie, faptul ca sustinerea laterala la volan nu exista absolut deloc in LS 460 m-a facut sa fiu mai temperat, nu doream sa ma caut prin masina. Cutia cu 8 trepte schimba bine in regimul manual, dar nu face parte dintre cele rapide. Iar faptul ca plusul este sus si minusul jos strica farmecul pilotajului. Oricum, 5,7 secunde pana la 100 km/h pentru o masina de 2 tone sunt mai mult decat decente.
Consumul de 13,4 litri la 100 km in regim normal si de 18 litri in regim sport este corect in raport cu greutatea masinii si cu cilindreea. V-as spune cum parcheaza masina singura, dar inca sunt bulversat. Este important de retinut faptul ca sistemul trebuie supravegheat in permanenta si, daca este cazul, trebuie ajustata pozitia finala de parcare. O masina care are de luptat cu niste monstri sacri, pe care ii poate invinge, din pacate, doar prin pedigree.