Primul test cu GLK, care deja poate fi comandat în România.
Acesta ar putea fi sfârșitul pentru vânzările SUV-urilor compacte premium. Mercedes-Benz pare să fi găsit rețeta perfectă pentru acest segment care se află în creștere continuă în Europa, dar și în SUA unde, în ultima perioadă, tendința auto este către “downsizing”. Și în România este foarte probabil ca, în viitorul apropiat, vânzările de SUV-uri premium să scadă în detrimentul acestor modele premium din segmentul compact, foarte atractive ca raport preț/performanțe. Noile de modele de aici, VW Tiguan, Audi Q5 și acest nou GLK, pot umbri ușor cifrele de vânzări ale lui Touareg, Q7 sau M-Klasse.
În primul rând, au reușit cu designul ceea ce în Munchen și în Ingolstadt nu s-a reușit. Și nici la Wolfsburg. Q5 este un Q7 intrat la apă, X3 e ceva ce ar fi trebuit să arate ca X5 dar de fapt nu, iar Tiguan arată bine doar dacă ești fan VW. GLK, în schimb, este superb în realitate. Mașina este pătrățoasă, dar linile sunt moderne, chiar dacă sunt inspirate de clasicul G-Klasse, care tocmai va aniversa 30 de ani de serviciu sub o singură uniformă, modificată doar la nivel de detalii. Impresionante la GLK sunt roțile, care, indiferent de versiune, au un diametru respectabil. Doar varianta cu pachet offroad aduce roți “mici” cu jante de 17 inci diametru; în rest, 19 inci sunt standard pentru echiparea sport, plus 20 de inci opțional.
Diferențele estetice între un model cu pachet offroad și unul sport sunt vizibile la nivelul spoilerelor, care, la versiunea destinată celor ce vor părăsi mai des străzile asfaltate, beneficiază de întărituri suplimentare de culoare gri. În plus, există și praguri laterale suplimentare, plus scuturi din Gemtex sub mașină, pentru o protecție sporită. Gemtex este un material compozit nou, pe bază de fibră de sticlă, și e folosit de Mercedes-Benz pentru scuturile de protecție de sub mașină, fiind la fel de rezistent ca un scut din aliaj de oțel cu aluminiu, dar mult mai ușor.
Altfel, versiunile offroad vin echipate cu un program electronic pentru offroad și cu un sistem de asistență la coborârea pantelor, botezat la Mercedes DSR. Butonul G pentru offroad modifică răspunsul pedalei de accelerație, care nu mai este la fel de sensibilă ca pe șosea, transmisia 7G-Tronic schimbă treptele mai târziu în ture, iar ABS-ul și ESP-ul trec în modul de lucru offroad.
GLK este extrem de capabil în offroad, deși nu ai spune acest lucru după ce conduci mașina destul de sportiv pe șosea. Garda la sol nu e foarte mare – 201 mm –, dar suspensia care lucrează pe o cursă foarte mare, plus roțile de mari dimensiuni asigură capacități de trecere impresionante pentru un SUV de clasă compactă. Electronica lucrează în permanență cu a doua generație a sistemului 4matic (introdusă recent pe noile S-Klasse și C-Klasse), așa că tot ce trebuie să faci este să accelerezi ușor până ce mașina trece de momentul dificil. Nu știu dacă 1% dintre posesorii de GLK vor merge cu mașina prin offroad dificil, dar sunt sigur că persoanele care vor avea ocazia s-o facă nu vor paria niciodată că mașina va putea trece pe acolo pe unde, de fapt, aceasta se va descurca fără probleme.
Interiorul este un aspect foarte important al noului GLK. Spațiul aici este uriaș la nivelul capului și al umerilor. Doar pe bancheta din spate este ușor limitat la genunchi. Practic, pe locul șoferului, cu scaunul ridicat la maximum, o persoană de 1,80 metri înălțime mai are 10 centimetri până să atingă plafonul cu capul. Altfel, poziția de condus este joasă, iar scaunele sunt foarte confortabile. Nu există surprize mari la interior, toate elementele – butoane, sisteme, comutatoare – fiind preluate de la C-Klasse, dar designul habitaclului este foarte reușit, la fel ca al exteriorului, doar că aici impresia de soliditate este completată de materiale foarte bune calitativ.
Trei motorizări vor fi disponibile la începutul comercializării pentru GLK: 280 și 350 pe benzină, cu 231, respectiv 272 CP, și dieselul V6, pentru versiunea 320 CDI, cu 224 CP și 540 Nm. Echipat cu acest propulsor, GLK este foarte silențios și corect motorizat. De altfel, este impresionant cât de discretă este întreaga mașină, la toate capitolele. Chiar dacă parbrizul e înclinat foarte puțin, iar mașina nu pare foarte aerodinamică, nu ai nici un fel de zgomot la vânt până după 150 km/h, ceea ce este impresionant.
La fel și în cazul roților. Nu există zgomot la rulare nici pentru modelele echipate cu jante de 20 de inci, iar confortul din habitaclu se prezintă exemplar. GLK este momentan cel mai confortabil SUV de clasă compactă premium, plasându-se, ca mod de comportament onroad, extrem de aproape de fratele mai mare M-Klasse.
Mercedes-Benz a reușit un compromis perfect la prima vedere în privința felului în care se comportă GLK pe șosea și în afara acesteia. E o mașină care ascunde multe surprise, mai ales când vine vorba de o utilizare în afara drumului asfaltat. Este impresionant cât de liniștită, silențioasă și confortabilă este mașina condusă în regim de croazieră la 160-180 km/h și cât de capabilă și de controlabilă este în offroad chiar și pentru cei care nu prea au legătură cu condusul prin locuri dificile.