Un factor favorabil economiei de combustibil este sistemul Intelligent All Wheel Drive, care transmite 95% din putere către puntea faţă, obiectivul principal fiind eficienţa consumului de combustibil. Dar, atunci când este nevoie, şi puntea spate intră în acţiune, lucru foarte util chiar şi în curbe, fiind unul dintre secretele stabilităţii exemplare.
Din păcate, pentru unii nemulţumiţi, acest creier electronic acţionează fără imixtiunea factorului uman, fiind imposibil de trecut manual din 2WD în 4WD sau viceversa. În situaţiile obişnuite nu vei avea, însă, nevoie să îţi bagi nasul prin bucătăria integralei.
Am uitat să menţionez că modelul de test, neştiind ce îl va aştepta, s-a prezentat la examinare cu pneuri all-season, dar nu l-am cruţat de plimbarea pe un drum forestier şi traseu pentru fondişti. Şi s-a comportat aşa cum m-am aşteptat: dacă apreciezi corect maniera în care trebuie să abordezi o porţiune, nu vei avea probleme, tracţiunea integrală îşi face treaba, depistând roata cu cea mai bună aderenţă.
În schimb, dacă o pierzi (aderenţa), vei constata că un pas înainte poate echivala cu doi înapoi sau că lanţurile nu ar fi fost o investiţie fără rost. De asemenea, apartenenţa la şosea este declarată şi prin lipsa unor sisiteme hill descent control sau asistenţa la plecare în rampă. Dar, la fel de aproape de o maşină de şosea este un alt factor foarte important pentru utilizatorul obişnuit cu maşini de dimeniuni mai mici: consumul.
În condiţiile în care am avut parte de trafic infernal de la intrarea în Sinaia pâna după Azuga, de iarnă ca în poveşti, cu temperaturi în jurul a -6 grade, plus o escapadă cu forje pe un traseu montan, mă aşteptam la o valoare în jurul a 8 litri/100 km. Însă la final computerul de bord arăta o medie de 7 litri/100 km.
Consumul mediu din cartea tehnică este de 6,4 litri/100 km, realizat în condiţii ideale, aşa încât mă pot declara satisfăcut, mai ales că am mai avut surpriza cu alte modele declarate economice efectiv să mă chinuiesc să mă apropii de valoarea afişată în broşurile de presă.
Valoarea obţinută de Kuga este mai mult decât mulţumitoare, mai ales că, după ambuteiajul îndelungat la dus, am hotărât să merg un pic mai alert la întoarcere şi foarte probabil, într-un trafic civilizat, consumul lui Ford Kuga nu este deloc fantezist şi poate fi atins de către oricine.
Un alt aspect, luat în calcul prea puţin de către români, deşi ar trebui, este faptul că Ford Kuga are puţine remuşcări ecologiste, fiind alături de VW Tiguan printre cele mai ecologice automobile cu valenţe tot-teren, cu emisii CO2 de doar 169 g/km, adica mai puţin decât un Logan 1.6 MPI.
Printr-un calcul simplu rezultă că o călătorie în patru persoane cu Ford Kuga până la Poiana Braşov este la fel de avantajoasă ca şi mersul cu trenul pe aceeaşi rută, costurile cu motorina fiind, în medie, de 41 de lei per călător, în timp ce pe calea ferată costul ar fi de 37 de lei plus alte mijloace de transport, adică încă minimum 5 lei.
Şi nici nu trebuie să îţi cari bagajele în spate. Totuşi, nu trebuie exagerat cu împachetatul, pentru că dimensiunile compacte şi aspectul sportiv au ca revers un volum de doar 360 de litri al portbagajului, suficient la limită pentru nevoile stricte a patru persoane.
Dar pentru costumul de ski şi ustensilele de rigoare este mai mult decât suficient. Îţi mai trebuie, însă, aproape 34.887 euro preţ cu TVA, asta daca vrei să te bucuri de dotări precum piele, plafon panoramic uriaş sau scaun electric şofer. Dacă eşti mai puţin pretenţios, preţurile lui Kuga 4WD încep de la 23.050 euro cu tracţiune integrală şi de la 21.450 euro cu doar două roţi motoare.
În 2008, majoritatea crossoverelor compacte s-au lansat vara sau în perioade ale anului în care zăpada era un decor doar pentru capre negre şi flori de colţ. Parcă ar fi fost o conspiraţie a departamentelor de marketing împreună cu condţiile meteo, pentru a ne ascunde faptul că aceste modele se tem de zăpadă ca urşii polari de încălzirea globală.
Aşadar am zis că le dăm planurile peste cap şi, pentru că tot a revenit iarna în forţă, am hotărât să deconspirăm strategia climato-PR-istică şi am plecat la munte cu Ford Kuga 2.0 TDCi, un model pe care l-am vazut în zăpadă doar în mapa de presă, pe post de obstacol pentru un snowboarder zburător.
Dar trăim vremuri de criză şi, aşa cum se repetă obsesiv la şedinţele corporatiste, nu se mai acceptă cheltuieli nejustificabile, deci Kuga trebuie sa fie în primul rând economic pentru a trece testul.
Aşa că am resetat consumul şi am plecat la drum cu intenţii rutiere pacifiste, dar cu gândul de a-i face lui Ford Kuga cunoştinţă cu zăpada. Din păcate, aşa s-au gândit şi mulţi alţi români şi obiectivul cu mers întins părea compromis încă de la primul contact cu Valea Prahovei. De fapt nu a fost dat peste cap total, ci a adus un plus de realism, dar o să vedeţi mai târziu ce şi cum.
Pe şosea observi că Ford Kuga a moştenit ce este mai bun de la Ford Focus, model pe care se şi bazează tehnic. Direcţia este superbă, exact cât trebuie să fie asistată, roţile sunt dispuse cât mai spre extremităţi, maşina având printre cele mai scurte console din clasă, iar suspensia este la intersecţia dintre confortabil şi sportiv, fiind plăcută atât pe denivelări, dar mai ales fermă în viraje strânse.
Deci la ţinută de drum poate concura chiar cu mai agilele modele hatchback. De fapt, mare diferenţă nu prea există, cu cei 4,43 metri lungime fiind printre cele mai mici SUV-uri din clasă, cu doar 1 cm mai lung decât VW Tiguan, iar cu cele 1.600 kg printre cele mai uşoare.
În schimb, garda la sol destul de înaltă simplifică mult căţărarea pe borduri în căutarea ultimului centimetru de spaţiu în meleul organizat numit parcare în Capitală.
Să revenim: la drum lung, propulsorul este silenţios la turaţii mici şi vivace, chiar dacă cei 136 CP nu par mulţi. În primele trei trepte răspunsul propulsorului este ferm, iar în cele superioare este destul de elastic şi poţi rula fără griji în treapta a şasea, chiar şi pe drumuri naţionale, că tot spuneam că am încercat un stil economic de condus. Ford Kuga îşi maschează destul de bine apartenenţa la specia crossover la fel cum îşi ascunde şi sistemul Inteligent All Wheel Drive prezenţa în mers. Să vedem, însă, cât este de inteligent acest sistem.