Doamnelor şi domnilor, avem onoarea să vă prezentăm un test drive cu o maşină care merită toată atenţia. Este vorba despre Opel Astra K, model care a fost decalarat „Maşina anului 2016” în Europa. Partea cea mai bună a lui Opel Astra K este că satisface atât nevoile familiştilor care îşi doresc o maşină sigură şi spaţioasă cu care să-şi transporte copii la şcoală, sau să facă cumpărături, cât şi a celor care îşi doresc un hatchback de joacă, agil, de oraş. Dacă la astea mai adăugăm şi sistemul Onstar putem spune că este o maşină demnă de secolul 21.
În cea mai nouă reclama la Opel Astra OnStar un puşti dă cu tifla vecinului cu maşină mai scumpă. Îl întreabă dacă are toate dotările indispensabile unei maşini premium din 2017, iar când vecinul e gata să se dea bătut apare tatăl copilului, foarte simpatic şi hipster, care îl salvează din situaţia jenantă. Ei bine, reclama e pe bune. Adică tot ce se spune acolo poate fi regăsit pe maşină.
Interior
Primul lucru pe care îl remarci la această maşină este că ea se conduce extrem de uşor. Volanul este foarte fin, iar vitezele aproape că se selectează singure. Dar până să ajungem la condus am uitat să spun câte ceva despre scaune. Scaunele certificate AGR sunt piesa de rezistenţă a maşinii. Scaunele faţă AGR cu gamă amplă de reglări, inclusiv suport lombar şi extensie pentru perna scaunului, îţi permit să reglezi fin poziţia preferată de şedere.
Aceste scaune sunt cu adevărat bune. Ele au fost proiectate pentru a susţine spatele în călătoriile lungi. Pentru ele cei de la Opel au pus la lucru o echipă de doctori şi cerceători şi astfel au obţinut acreditarea. Experţi din domeniu spun că asemenea scaune se mai regăsesc doar la cei de la Mercedes. Modul ergonomic în care sunt realizate îţi va odihni spatele aşa cum nu prea vei mai întâlni în clasa compactă, ci doar la maşinile premium.
În privinţa spaţiului din interior ampatamentul a fost redus cu doi centimetri faţă de versiunea precedentă, astfe valoarea spaţiului interior a crescut, în special datorită noilor scaune ultramoderne, care adaugă un spaţiu de 35 de milimetri pentru picioare. A crescut şi distanţa dintre scaunele din faţă şi spate, fapt care contribuie la senzaţia de spaţiu, iar insonorizarea a fost tratată cu o atenţie specială.
Poziţia şoferului este excelent configurată. Comenzile din bord, volanul şi schimbătorul se aşează perfect în mâini exact aşa cum ar trebui. Opţional, se poate opta pentru funcţia de deschidere şi pornire fără cheie. Sistemul recunoaşte o cheie şi deblochează autovehiculul automat atunci când te apropii.
Plaşa de bord are un design foarte aerisit, iar totul este bine delimitat. Comenzile sunt puse exact acolo unde trebuie, ele putând fi accesate prin câteva butoane şi display-ul de 8 inch de pe consola centrală. Sistemul multimedia se înţelege perfect cu orice smartphone, şi poate fi conectat fie prin USB, fie prin bluetooth.
Tehnologie
Dacă până acum am vorbit despre părţile pur tehnice ale maşinii acum a venit momentul să spun câte ceva şi despre „sufletul” maşinii. Aici mă refer la sistemul OnStar. Acesta este un fel de asistent personal care poate fi accesat prin apăsarea unui buton şi care te poate ajuta să găseşti mai repede o destinaţie, îţi pot trimite destinaţii în navigaţia maşinii, îţi poate da informaţii cu privire la localurile din zonă, rezervă camera la hotel şi îţi oferă numeroase informaţii despre maşina ta. De asemenea, OnStar îţi oferă asistenţă în caz de accident. Funcţia de răspuns automat în caz de accident se activează atunci când este declanşat airbagul. Computerul trimite apoi toate informaţiile către centrul OnStar: locaţia, direcţia de deplasare, culoarea autovehiculului şi chiar gravitatea accidentului.
Cu aplicaţia myOpel instalată pe telefon poţi accesa informaţii despre maşină, cum ar fi presiunea din roţi, durata de viaţă a uleiului, nivelul carburantului, poţi încuia sau descuia uşile de la distanţă, în caz că ai uitat unde ai parcat te ajută să-şi localizezi autovehiculul online, poţi porni luminile şi claxonul astfel că vei putea vedea unde l-ai parcat.
La toate astea se adaugă Hotspot Wi-Fi ce poate susţine până la şapte dispozitive: smartphone-uri, laptopuri şi tablete, acesta oferind o conexiune rapidă şi stabilă la internet în timpul călătoriei. Antena suplimentară de acoperiş asigură cea mai bună conexiune la servicii de internet de mare viteză. Am stat ceva timp pe acest Hotspot şi pot spune că se mişcă destul de bine.
OnStar era până nu demult un sistem prezent în segmentul premium, dar cei de la Opel s-au gândit că ar fi OK să fie şi în clasa compactă a segmentului de volum.
Dacă tot am vorbit de sistemul multimedia aş vrea să fac o referire şi la suport, mai exact la bordul maşinii. Pot spune că singurul lucru care deranjează este inserţia din plastic cu aspect cromat. Aceasta genereaza niste reflexii enervante care te orbesc dacă bate Soarele pe bord.
Siguranţă
Când vorbim de faruri, Astra K stă mult mai bine comparativ cu adversarii săi. Este primul model din segment ce poate fi echipat cu faruri inteligente cu matrice LED. Farurile Matrix IntelliLux LED® se reglează automat pentru a putea conduce cu faza lungă fără a-i deranj pe ceilalţi. Tehnologia include 16 elemente LED separate care reacţionează când detectează alte autovehicule, stingând unele LED-uri individuale. Opţiunea nu este un moft, funcţia anti-orbire fiind extrem de folositoare. Ştim cât de enervant este atunci când conducem noaptea şi mai apare câte un cretin care uită să scoată faza lungă. Opţiunea asta ne ajută să nu fim noi ăia care deranjăm.
Motorizare
Maşina testată de mine a fost un 1.6 diesel de 136 CP, în versiunea superioară de echipare, încălţată cu roţi cu jante de 17 inci de provenienţă Michelin. În fişa tehnică a acestei versiuni este trecut un consum urban de 4.5 (l/100km) şi extraurban de 3.5. Însă, în traficul real, lucrurile stau aproape la fel de bine. În trafic urban am obţinut valori de 5,5 l/100 km, circulând la o viteză rezonabilă, iar pe traseul mixt indicatorii din bord mi-au arătat 5,0 l/100 km. În privinţa zgomotului, motoarele diesel de 1,6 lire sunt impresionant de ”netede” şi discrete. De fapt, în această privinţă este de evitat doar versiunile entry-level de 1.4 litri.
Cutia manuală cu şase trepte se mişcă excelent, iar etajarea acesteia e perfectă atât pentru traficul urban unde eşti tot timpul obligat să opreşti, cât şi la drum lung. Diesel-ul este oricum puternic la turaţii joase, aşa că schimbările treptelor de viteză se vor face rar, chiar şi în traficul aglomerat urban.
Suspensiile de pe maşina testată m-au încântat, pur şi simplu. Fără zgomot, absorb foarte bine denivelările de orice fel dar reuşesc să ţină şi maşina bine lipită de asfalt.
Un Astra în versiunea 1.4 XE, 74 kW / 100 CP, 5-viteze manuală cu echiparea Selection nu costă foarte mult: la 15.200 de euro, preţ în care este inclus şi TVA-ul. Dacă vrei însă echiparea Dynamic, de care am beneficiat eu, preţul ajunge la 18.550. La acestea au fost adăugate opţiuni care au urcat scorul final la 24,420 de euro. Cutia automată mai lipseşte pentru a se apropia şi mai mult de segmentul premium.