Zeci de mii de stații de încărcare a mașinilor electrice. Unde vor fi construite noile facilități?
Marile companii vor amenaja zeci de mii de stații de încărcare a mașinilor electrice în viitorul apropiat. Specialiștii preconizează că acestea vor fi construite în zone strategice.
Companiile din domeniul încărcării automobilelor electrice, care activează pe piețele din Europa și SUA, au început o adevărată campanie de identificare a celor mai bune locații în care să amplaseze stații publice de încărcarea rapidă.
Analiștii prognozează un val de consolidări pe măsură ce marii investitori intră în luptă, transmite Bloomberg.
Zeci de mii de stații de încărcare a mașinilor electrice
Este evident că, odată cu dezvoltarea pieței vehiculelor electrice, va crește cererea pentru stații de încărcare. Nu doar în România, ci în toată lumea.
Iar lupta se dă acum nu doar între cine vine cu cea mai bună tehnologie, ci și între cei care au cea mai bună locație. Pentru că o stație de alimentare rapidă, poziționată strategic, poate genera profit într-un timp mult mai scurt.
Multe dintre actualele companii de încărcare a automobilelor electrice sunt susținute de investitori pe termen lung. Dar analiștii se așteaptă ca multe alte companii să fie lansate în viitor.
„Dacă te uiți la clienții noștri, acum pare un fel de cursă pentru acaparare de teren. Cine pune mâna pe cele mai bune locații poate garanta vânzarea de electricitate în următorii ani”, a declarat Tomi Ristimaki, director general Kempower, producător finlandez de stații de încărcare a automobilelor electrice, citat de Agerpres.
Unde vor fi amplasate stațiile de încărcare rapidă?
Michael Hughes, directorul unuia dintre cei mai mari furnizori de echipamente destinate stațiilor de încărcare crede că marii jucători vor începe să se uite către noi terenuri.
În aceste locații ar urma să construiască mega-facilități, cu 20 sau 30 de stații de încărcare rapidă. Iar acestea vor fi înconjurate de retaileri și facilități.
„Este o cursă pentru spațiu dar va dura mai mult decât se așteaptă toată lumea pentru a găsi, construi și da în funcțiune aceste noi locații pentru următoarea generație de stații de încărcare rapidă”, a declarat Michael Hughes.
Concurența pentru cele mai bune locații a devenit intensă, iar firmele concurează pentru contracte exclusive cu gazdele.
De exemplu, firma britanică InstaVolt, deținută de EQT, are un acord de exclusivitate cu un mare lanț de fast-food din Marea Britanie. Iar până în 2023 intenționează să construiască 10.000 de puncte de încărcare. Firma activează deja în Islanda și a demarat operațiunile în Spania și Portugalia.
O altă companie, EnBW, are deja 3.500 de puncte de încărcare în Germania, aproximativ 20% din acea piață. Firma investește 200 de milioane de euro anual pentru a ajunge la 30.000 de puncte de încărcare în 2030. În plus, a încheiat parteneriate pentru stații de încărcare în Austria, Cehia și nordul Italiei.
În cât timp devine profitabilă o stație de încărcare?
Estimările arată că durează, în general, 4 ani pentru ca o stație de încărcare amplasată în mod adecvat să devină profitabilă. Rezultatul este obținut la o rată de utilizare de 15%.
În Europa, companiile din domeniu se plâng că birocrația încetinește expansiunea. Cu toate acestea, sectorul este văzut ca un pariu bun pentru investitorii pe termen lung.
„Cu locații adecvate, investițiile pe termen lung în companii din încărcare au sens”, spune Christophe Bordes, director operațional la Infracapital.