Waymo, companie soră cu Goolge, a lansat un serviciu comercial de taxi fără şofer
Waymo, companie a conglomeratului Alphabet, care deţine şi Google, a lansat miercuri un serviciu de taxi autonom într-o zonă de aproximativ 160 km în patru suburbii ale oraşului Phoenix – Chandler, Tempe, Mesa şi Gilbert – unde şi-a testat tehnologia începând din 2016.
Un serviciu comercial, care generează încasări, este o etapă importantă, care plasează Waymo înaintea rivalilor americani, în special Cruise Automation al General Motors Co şi Uber Technologies, care încă nu şi-au lansat propriile servicii.
Pentru a utiliza serviciul Waymo, numit Waymo One, pasagerii trebuie să descarce o aplicaţie şi să furnizeze un număr de card de credit, similar cu serviciile Uber şi Lyft. Un şofer uman se află la volan, dar doar pentru a interveni în caz de urgenţă.
Un text efectuat de Reuters a dovedit că există provocări majore, începând cu obstacole tehnice. Un taxi Waymo One, testat săptămâna trecută de Reuters, s-a dovedit a fi lent şi derutant, şi rămâne de văzut dacă va fi folosit în continuare de clienţi, după ce noutatea va fi trecut. Reglementările privind industria sunt un mozaic incoerent şi un obstacol semnificativ în calea expansiunii rapide, comentează agenţia.
Waymo nu spune exact câte dintre maşinile sale se află pe drumurile din Arizona. Compania a precizat că serviciul este limitat iniţial la câteva „sute” de persoane, invitate să se înscrie anul trecut. Preţul este aproximativ acelaşi cu cele ale Uber şi Lyft. Un drum de 15 minute, de 4,8 km, a costat 7,59 dolari, puţin peste suma de 7,22 dolari cerută de Lyft.
Compania a testat maşinile fără şofer timp de un deceniu. Flota sa, care numără acum 600 de vehicule, a înregistrat mai mult de 10 milioane de mile pe drumurile publice din 25 de oraşe americane. Alphabet nu a precizat investiţia totală, însă experţii din industrie cred că este vorba de mai mult de 1 miliard de dolari.
Monetizarea tehnologiei fără şofer a fost lentă. O mână de companii, inclusiv Optimus Ride din Boston, au reuşit să câştige contracte care oferă servicii de acest tip în medii închise, cu viteză redusă, cum ar fi parcuri de afaceri şi comunităţi de pensionari.
Klaus Froehlich, şeful dezvoltării BMW, spune că mişcarea lui Waymo pune presiune pe toţi cei care mizează pe robotaxiuri. „Waymo accelerează acum … pentru că dacă mai aşteaptă doi sau trei ani, vor fi depăşiţi”, a spus Froehlich la show-ul auto de la Los Angeles. „Deci, trebuie să se mişte repede, chiar dacă pentru ei e un lucru destul de riscant”.
Waymo a invitat compania Reuters să meargă într-un Chrysler Pacifica modificat cu tehnologia companiei pe străzile din Chandler, Arizona, un oraş la 35 de kilometri sud-est de Phoenix. Un senzor în formă de cupolă pe maşină a fost indiciul primar că nu era un vehicul obişnuit.
Înăuntru, un şofer de siguranţă stătea la volan şi un reprezentant Waymo pe scaunul pasagerului din faţă. Două ecrane video încorporate în spătarul scaunelor, pentru pasagerii din spate, afişau un salut. Monitoarele au arătat traiectoria maşinii şi conţineau butoane care puteau fi folosite pentru a chema un operator.
Chiar şi în condiţii favorabile, pe străzi nu prea aglomerate, tehnologia Waymo a semănat cu şofer începător, lentă şi timidă.
Vehiculul a fost extrem de atent cu pietonii şi a avut probleme în a le distinge intenţiile. De exemplu, s-a oprit pentru un om care stătea la o trecere de pietoni, vorbind la telefon, deşi era evident că nu va trece strada.
Citeşte articolul complet în site-ul Mediafax