Grupul auto japonez a anunţat luni că în primele nouă luni a vândut 7,49 de milioane de vehicule, peste livrările de 7,43 milioane de vehicule raportate de Volkswagen în această lună.
Vânzările ambilor producători auto au scăzut însă cu 1,5%.
Rezultatele includ o perioadă mai mică de două săptămâni de vânzări după ce VW a dezvăluit că a instalat un soft ilegal pe mai multe modele diesel pentru reducerea nivelului emisiilor în timpul testelor de poluare.
Volkswagen a fost lider mondial în funcţie de vânzări în primul semestru, înaintea Toyota, dar în prezent pregăteşte rechemarea în service a 11 milioane de vehicule pentru înlăturarea softului ilegal şi a oprit comercializarea modelelor diesel pe mai multe pieţe.
Grupul german se confruntă şi cu scăderea cererii în China, cea mai mare piaţă a sa. În primele nouă luni, vânzările mărcii VW în China au scăzut cu 7,4%.
„Toyota va fi numărul 1 în acest an. Din cauza scandalului emisiilor, VW ar putea avea probleme cu vânzările până la sfârşitul anului, în Europa şi SUA, şi nu văd ca piaţa chineză să îşi revină în curând”, a declarat Koji Endo, analist în domeniul auto la Advanced Research Japan.
Scandalul emisiilor a dus la demisia directorului general al VW, Martin Winterkorn, al cărui obiectiv era ca grupul german să depăşească Toyota şi General Motors (GM) şi să devină lider mondial în funcţie de vânzări.
Livrările GM au scăzut în primele nouă luni ale anului cu 1,9%, la 7,2 milioane de vehicule.
În timp ce VW are probleme, Toyota se pregăteşte să pună în vânzare modelul Prius modernizat, livrările urmând să înceapă înainte de sfârşitul anului.
Surse apropiate situaţiei au declarat în august că Toyota va angaja 1.400 de oameni la fabricile din Japonia, pentru producţia noului Prius şi un SUV Land Cruiser modernizat.