Vrei o maşina SH şi primeşti dosar penal. Samsarii şi ţeparii aruncă totul pe tine şi tu habar n-ai. TOP 5 ţepe
Când te hotărăşti să-ţi achiziţionezi o maşină SH posibilităţile de a fi păcălit sunt extrem de mari. Samsarii sunt şi ei pe mai multe categorii, fie consacraţi, care fac asta în fiecare zi, ca pe o meserie, fie diverse persoane care încearcă să-şi vând maşina pentru a-şi cumpăra una mai bună. O bună parte din aceştia vor încerca să ascundă probleme mai mici sau mai mari pentru a-şi vinde marfa.
Internetul ascunde multe ţepe, dar dacă eşti atent şi urmezi câteva sfaturi îţi poţi da seama de seriozitatea anunţurilor, în unele cazuri fără să fii nevoit să mergi să vezi maşina.
Inspectorauto.ro ne demosntrează că actele false, eludarea TVA, masini reparate fara niciun fel de standard, autovehiculele furate si falsa transparenta a vanzatorilor sunt cele mai comune capcane in care pot cadea cumparatorii de masini rulate.
Mai jos veţi găsi cele mai comune cinci tepe pe care intalnite in ultima perioada.
1. Acte “pe direct” – infractiune trecuta usor cu vederea
Aceasta practica este foarte des intalnita si presupune perfectarea actelor direct intre client si vanzatorul din tara de provenienta a masinii. Cu alte cuvinte, samsarul nu figureaza in documente pe nicaieri, iar modul in care se ajunge in aceasta situatie intra in sfera infractiunilor numite “fals si uz de fals”. Situatia poate fi intalnita si la masinile cumparate din Romania, de la un proprietar roman.
Cum functioneaza? Simplu. Samsarul cumpara masina de la o persoana fizica sau juridica din Germania sau alta tara UE, iar in acte este trecut proprietarul de drept si noul proprietar (samsarul). Apoi, samsarul falsifica actele originale. in dreptul vanzatorului raman datele corecte, dar cu o semnatura si/sau stampila falsificate (logic, din moment ce nu mai vorbim de documentul original), iar la cumparator se lasa loc liber pentru a trece pe contract direct persoana careia ii va fi vanduta in final masina. Samsarii care lucreaza astfel spun ca ei fac acte direct cu vanzatorul din Germania si sunt simpli intermediari.
In fapt, masina este vanduta de samsar cu acte false (actul de dobandire), iar acest intermediar va fi de negasit ulterior in caz de probleme legale sau de probleme cu masina, pentru ca nu apare pe nicaieri in acte. Mai mult decat atat, cumparatorul final nu este proprietarul masinii, de fapt, pentru ca el are un contract de vanzare-cumparare fals. Actul care sta la baza transferului de proprietate este un fals si nu are nicio valoare, iar banii pe masina au fost dati unei persoane care nu apare pe nicaieri.
Mai mult decat atat, cumparatorul va savarsi infractiunea de uz de fals in momentul in care foloseste acel contract de vanzare-cumparare pentru a inmatricula masina. in anumite cazuri este nevoit si sa dea, la inmatriculare, o declaratie pe proprie raspundere ca a adus personal masina din tara X (deci cumparatorul comite o noua infractiune), scrie Inspectorauto.ro.
Aceasta practica este atat de des intalnita, iar educatia cumparatorilor in domeniu este atat de precara, incat cumparatorul final considera fireasca aceasta practica, pentru a mai elimina din birocratie si din costuri.
Pentru a fi in regula o astfel de tranzactie, samsarul/intermediarul trebuie sa aiba un contract de vanzare-cumparare intre el si proprietarul anterior al masinii, apoi sa ia masina in evidenta in Romania, dupa care sa faca un alt act de vanzare-cumparare intre el (intermediar) si urmatorul cumparator. Situatia se aplica atat pentru masinile cumparate cu contract de vanzare-cumparare, cat si pentru cele cu factura.
Atentie! ”Actele” facute “de mana” (chitanta de mana) trebuie evitate sub orice forma! De cele mai multe ori duc la complicatii foarte mari pentru ca masina nu se poate radia sau inmatricula cu un astfel de document. Practica inca mai exista in Romania, in special in zonele rurale.
2. Eludarea TVA
Conform unor calucule făcute de Inspectorauto.ro, aceasta practica des intalnita este o mare capcana in primul rand pentru cumparator, pentru ca poate fi acuzat de evaziune fiscala si i se pot impune niste sume suplimentare de plata ca TVA pentru masina cumparata deja.
Majoritatea masinilor care sunt cumparate de la licitatii din Europa sunt cumparate la pret net de catre o firma platitoare de TVA care are obligatia sa aplice, la revanzarea masinii, TVA 20% la intreaga suma cu care a cumparat masina, inclusiv marja de profit.
Ce se intampla insa in realitate este departe de legalitate. Masina este cumparata la pret net, apoi se adauga o marja de profit de cateva sute de euro si se percepe TVA doar pe acea suma. Aceasta practica este ilegala pentru ca aplicarea TVA-ului la marja se face doar pentru bunurile second hand cu TVA compus si nedeductibil. Adica bunurile pentru care s-a platit deja TVA in tara de origine. Or, in cazul de fata, odata cumparata masina la pret net, TVA-ul fie nu s-a platit in tara de origine, fie s-a recuperat, asa ca el urmeaza sa fie platit in tara in care bunul este dat in folosinta, in speta in Romania.
Deoarece clientii sunt tentati sa cumpere cu un pret cat mai mic masinile, trebuie sa cunoasca si faptul ca demonstrarea unei intelegeri intre ei si persoanele de la care cumpara autoturismul pentru evitarea/diminuarea obligatiei de plata a TVA va avea ca efect stabiliea unor sume suplimentare si in sarcina lor, a clientilor, si chiar acuzarea de evaziune fiscala.
Mai nou, de cand mecanismul a intrat in atentia ANAF (operatiunea XENON), samsarii au facut firme in Bulgaria, Slovacia, Cehia, etc… Acele firme cumpara masinile de la licitatie, le schimba regimul de TVA si le revand in Romania unor firme care actioneaza doar ca intermediari si aplica un comision pentru care platesc TVA statului roman – perfect legal, transferand problema TVA in celelalte tari. De aceea foarte multi dealeri auto din Germania nu mai vand fara TVA catre firme din Romania decat daca se lasa TVA ca garantie pana la inmatricularea masinii pe firma care a cumparat masina. Adica o procedura legala si corecta.
3. Masini grav avariate, eventual si cu kilometrajul dat inainte
Prin Inspector pe Teren a descoperit masini avariate grav, care au putini kilometri. Au fost cumparate la preturi derizorii, ca epave, reparate si scoase la vanzare. Pentru ca unele au doar mii de kilometri la bord, samsarii dau kilometrajul inainte deoarece vanzarea unei masini cu atat de putini kilometri ar parea dubioasa.
O practica des intalnita este aceea de a face o masina “buna” din doua sau trei grav avariate, structura desiguranta a masinii si aliniamentul caroseriei fiind compromise. Cele mai pretabile masini sunt cele noi si foarte noi, plus cele scumpe – pentru ca sunt cele mai profitabile pentru samsari.
De asemenea merita retinut ca nu exista o legislatie bine pusa la punct care sa trimita la casat masinile considerate dauna totala. Samsarii platesc pe aceste epave mai mult decat ar plati centrele de dezmembrari. Cine vinde epave? Fie direct clientii care tocmai si-au facut masina dauna totala, fie firmele de asigurari, deoarece legislatia le permite.
Aceste masini sunt reparate ieftin si readuse in circulatie. Ieftin inseamna fara a mai tine cont de siguranta structurii masinii, de airbag-uri, de diverse elemente de caroserie. Reparatiile sunt de suprafata, scopul fiind revanzarea masinii si maximizarea profitului. Multe masini dauna totala sunt importate. in tarile din Vest ele sunt foarte ieftine pentru ca se vand doar la dezmembrari si atunci sunt cumparate pe bucati – fata de la una, spatele de la alta – si se introduc in Romania ca piese (pentru evitarea taxelor), apoi sunt sudate, cosmetizate si vandute.
4. Falsa transparenta
Unii vanzatori au dezvoltat o tehnica a transparentei totale, in ideea in care vor fi atat de credibili incat un eventual cumparator nu va mai face pasii necesari pentru verificarea temeinica a masinii.
in anunturi, acesti vanzatori mentioneaza seria se sasiu (VIN), spun ca accepta orice test autorizat, ca sunt reali kilometri si prezinta si cartea service (autentica sau contrafacuta). Sintagme ca “accept orice test”, ”kilometri reali”, ”carte service” din anunturi sunt des folosite. Evident, printre vanzatorii transparenti si onesti se gasesc si multi impostori.
În concluzie, cumparatorilor le este recomandat sa verifice temeinic masina si documentele, inainte sa dea banii pe ea, si sa nu ia de bune textele din anunt, fotografiile frumoase si povestile vanzatorului.
5. Masinile furate si furtul de identitate
Potrivit Registrului Auto Roman (RAR), cea mai noua si raspandita tehnica pentru a introduce in piata masini furate are la baza masinile de inchiriat, rent-a-car. Grupurile infractionale inchiriaza masini pe termen mai lung, timp in care diverse documente sunt contrafacute. Cel mai usor de falsificat este contractul de vanzare-cumparare, el neavand elemente de protectie si nefiind standardizat in UE.
Masina va aparea in bazele de date ca fiind furata dupa ce si-a schimbat deja proprietarul o data sau de doua ori, in incercarea de a se face pierduta urma respectivului automobil.
Pentru ca Certificatul de Autenticitate nu mai este necesar la inmatricularea masinilor deja inscrise in circulatie in Romania, exista sanse ca masinile sa fie ”clonate”, utilizand documente de la una si caroseria de la alta. Practica a fost raspandita in Romania pana in anul 2000 si mult diminuata de Certificatul de Autenticitate RAR. Acum, ca acesta nu mai este obligatoriu, nimic nu poate garanta ca aceasta practica nu va reveni. Cumparatorii pot cere insa in continuare vanzatorilor Certificatul de Autenticitate (eliberarea lui devenind ”optionala”, din ”obligatorie”).
Inspectorauto.ro este primul instrument de verificare a istoricului maşinilor. Site-ul asigură interogarea seriei de saşiu (VIN) şi aflarea de informaţii despre istoricul de kilometri şi de incidente al autovehiculelor, plus informaţii privind furtul.