Volvo 850 e maşina care a schimbat totul datorită tracţiunii pe faţă Volvo cu un motor cu 5 cilindri poziţionat transversal. Automobile Volvo 850 au avut mare succes în rândul competiţiilor auto, fiind prima maşină Volvo disponibilă cu AWD.
Noul model Volvo 850 GLT a fost lansat în premieră mondială la Stockholm Globe Arena în data de 11 iunie 1991. Modelul a fost rezultatul uneia dintre cele mai mari investiţii industriale ale Suediei şi a fost total diferit în comparaţie cu design-ul modelelor Volvo precedente. Cu tracţiunea pe faţă şi motorul cu 5 cilindri poziţionat transversal, modelul a dus plăcerea de a conduce la un alt nivel.
Deşi design-ul avea reminescenţe ale design-ului maşinilor din seria 700, Volvo 850 a fost un automobil complet diferit. Dezvoltarea modelului a început în anul 1978. La o întâlnire care a avut loc în acel an, s-a decis că era timpul să gândească liber şi să ţintească spre stele. De aceea, proiectul a fost botezat Galaxy.
Din proiectul Galaxy au rezultat două serii de modele, una suedeză şi una olandeză. Tehnologia de bază a fost dezvoltată în comun, după care echipele s-au împărţit în două. Compania olandeză Volvo Car B.V. a dezvoltat ceea ce avea să devină seria 400, iar Volvo Cars din Suedia a dezvoltat seria 850.
Primul model prezentat a fost 850 GLT, cu motorul aspirat normal care producea 170 CP. În faza de dezvoltare, Volvo a lucrat intens pentru a face din 850 GLT o maşină atrăgătoare care să ofere plăcerea de a conduce şi a reuşit să reducă zgomotul produs de admisie şi evacuare.
Următoarea versiune importantă a lui Volvo 850 a fost modelul estate, prezentat în februarie 1993. Acest model a amplificat funcţionalităţi tipice Volvo, cum ar fi partea din spate, care a fost modificată pentru a oferi o capacitate maximă de încărcare. Una dintre caracteristicile noi de design este dată de luminile verticale din spate pentru întreaga clasă D. În etapa de dezvoltare, Chief Designer Jan Wilsgaard a realizat un model a căror lumini verticale puteau fi detaşate şi înlocuite pentru comparaţie. Versiunea estate a fost premiată ulterior cu prestigioasa distincţie japoneză ”1994 Good Design Grand Prize”, dar şi premiul din Italia ”Cel mai frumos estate”.
În scurt timp, seria 850 a fost extinsă cu diferite opţiuni de motorizare. Modelul care a primit cea mai multă atenţie a fost prezentat la Salonul Auto de la Geneva în 1994. Cu galbenul său distinct, T-5R s-a remarcat ca un ”semn de exclamaţie” pe roţi. Acest model special avea să fie produs într-o serie de 2.500 de unităţi. Motorul turbo cu intercooler producea 240 CP şi un cuplu de 330 Nm. Echiparea maşinii a inclus spoilere speciale, o ţeavă de eşapament pătrată şi jante din aliaj de 17” numite Titan. Stocul seriei de modele galbene s-a epuizat în câteva săptămâni, astfel că a fost produs acelaşi număr de maşini negre, urmate la final de o serie de 2.500 de unităţi T-5R având caroseria verde închis.
Anul 1994 a fost anul în care Volvo a revenit pe pista de curse şi a făcut acest lucru într-un mod care a atras toate privirile. Cele două modele 850 care au sosit la linia de start pentru începutul de sezon al cursei Thruxton din sudul Angliei erau versiuni estate. Intrând cu un ”break” în cea mai prestigioasă competiţie de serii standard din Europa, British Touring Car Championship (BTCC), Volvo a atras multă atenţie. Volvo a investit masiv alături de Tom Walkinshaw Racing, cu două maşini conduse de suedezul Rickard Rydell şi de olandezul Jan Lammers. În 1995, maşinile estate au devenit practic ilegale prin modificarea regulilor BTCC şi Volvo a trecut la modelul sedan. În acel sezon, Rickard Rydell s-a clasat pe locul trei în campionat.
Chiar de la început, presa a numit modelul Volvo 850 ”cea mai sigură maşină din lume”, iar în 1995 modelul a marcat o altă premieră mondială în ceea ce priveşte siguranţa. La momentul respectiv, Volvo 850 devenea primul automobil produs în masă cu sistem airbag de protecţie la impact lateral.
Volvo 850 AWD, prima maşină cu tracţiune integrală a companiei lansată în 1996 a fost deschizător de drumuri pentru Volvo. Modelul 850 AWD avea toate cele patru roţi cuplate tot timpul printr-un sistem care distribuia automat puterea între roţile din faţă şi cele din spate. Dacă una dintre roţile din spate începea să se învârtă, sistemul electronic anti-rotire TRACS distribuia automat puterea către roţile din faţă la cea cu aderenţă mai bună. Modelul 850 AWD a fost propulsat de un motor nou dezvoltat cu presiune uşoară turbo care producea 193 CP şi a fost predecesorul modelelor Volvo XC cu tracţiune integrată.
Anul 1996 a fost ultimul an de producţie pentru 850. Modelele au trecut printr-un upgrade major în 1997 şi denumirile au fost schimbate în S70 pentru modelele sedan şi V70 pentru cele estate. Un total de 1.360.522 de maşini au fost construite plecând de la modelele seriei 850.