Cea mai înaltă instanță din Germania pentru litigiile civile a decis luni, 25 mai, că proprietarii care au achiziționat vehiculele Volkswagen echipate cu software-ul ce manipula emisiile au dreptul să primească daune.
Hotărârea, care va permite proprietarilor să-și restituie vehiculele pentru rambursarea parțială a prețului de achiziție, poate fi un precedent pentru aproximativ 60.000 de procese care sunt încă pe rol în instanțele germane.
Un judecător al tribunalului federal german a decis că Volkswagen trebuie să plătească despăgubiri proprietarilor care au achiziționat vehicule cu motoare diesel manipulate, aceasta fiind o lovitură majoră pe piața internă pentru producătorul de automobile, deoarece acesta continuă să fie afectat de scandalul emisiilor declanșat în anul 2015.
Scandalul a costat până acum Volkswagen peste 30 de miliarde de euro (32,7 miliarde de dolari) în daune și amenzi de reglementare, impuse în principal în Statele Unite.
În Statele Unite, autoritățile au interzis mașinile afectate să circule pe drumuri. Cu toate acestea, autoritățile europene au încetat să retragă autovehiculele VW, determinând Volkswagen să își actualizeze software-ul pentru a se asigura că filtrele anti-poluare sunt activate, scrie carandbike.com.
Scandalul Volkswagen a început la 18 septembrie 2015, când Agenția pentru Protecția Mediului a Statelor Unite (EPA) a avertizat producătorul de autoturisme Volkswagen cu privire la programarea frauduloasă a motoarelor diesel TDI produse în intervalul 2009-2015.
Acestea respectau normele de poluare în materie de oxizi de azot (NOx) doar în condiții de laborator, ele depășind de până la 35 de ori limita legală în condiții normale de exploatare. EPA consideră acest tip de progamare ilegal, iar VW a admis caracterul fraudulos al practicii. Circa 11 milioane de masini sunt afectate la nivel mondial, inclusiv 500,000 in Statele Unite.
Scandalul a atras atenția asupra cotelor ridicate de poluare ale autovehiculelor cu motor diesel vândute de numeroși producători auto. Un studiu realizat de ICCT și ADAC a identificat cele mai mari discrepanțe la Volvo, Renault, Jeep, Hyundai, PSA (Citroen, Peugeot) și Fiat.