Codul Rutier stabilește că este neregulamentar ca un șofer să conducă cu o viteză mai mică decât limita minimă stabilită prin lege. Însă, mulți conducători auto nu știu dacă viteza minimă legală este stabilită, în prezent, la 30 km/h.
Codul Rutier impune mai multe limite maxime de viteză. Acestea variază în funcție de tipul de drum, de categoria din care face un autovehicul, de experiența șoferului sau de condițiile meteo.
De exemplu, pe autostradă, mașinile mici pot rula cu 130 km/h, dacă șoferul are peste un an de experiență. Dar, dacă e începător, viteza maximă e de 110 km/h.
Pe drumurile de mare viteză, fie că sunt autostrăzi sau expres, este interzis accesul vehiculelor lente.
„Pe autostrăzi sau pe drumurile expres este interzisa circulația […] vehiculelor care, prin construcție sau din alte cauze, nu pot depăși viteza de 50 km/h”, scrie în legea care reglementează circulația pe drumurile publice, la Art. 74, alin. 1.
Astfel, sunt o serie de vehicule care nu au dreptul să circule pe drumurile de mare viteză:
În schimb, restul vehiculelor, care prin construcție pot depăși 50 km/h, au dreptul să circule pe autostradă. Însă, legea rutieră nu impune un prag de viteză minim pentru autostrăzi și drumuri expres.
Ceea ce înseamnă că un camion poate rula, legal, pe aceste drumuri de mare viteză chiar și cu 40 km/h.
Deși nu sunt impuse limite minime, Codul Rutier prevede sancțiuni pentru șoferii care conduc prea lent.
„Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevazută în clasa I de sancțiuni […] conducerea unui autovehicul în mod nejustificat cu o viteză cu cel puțin 10 km/h sub limita minimă obligatorie stabilită pe tronsonul de drum respectiv”, se precizează în Art. 99 (1) din legea circulației.
De exemplu, șoferii care ar conduce cu 30 km/h unde limita minimă e de 50 km/h, ar putea fi sancționați. Iar amenda ar fi cuprinsă între 330 și 495 de lei
Doar că, deși există această lege de sancționare a șoferilor care merg prea lent, nu se poate aplica.
Pentru că nu există niciun drum în România pe care să fie impusă o viteză minimă de deplasare. Nici măcar pe banda de depășire de pe autostrăzi sau drumuri expres nu sunt impuse limite minime de deplasare.
În schimb, legea prevede că autoritățile nu pot impune o limită maximă de viteză mai mică de 30 km/h.
„Pe anumite sectoare de drum, ţinând seama de împrejurări şi de intensitatea circulaţiei, administratorul drumului, cu avizul poliţiei rutiere, poate stabili şi limite de viteză inferioare, dar nu mai puţin de […] 30 km/h pentru toate autovehiculele”, se arată în Art. 49 (3) din OUG 195/2002.
Astfel, în zona trecerilor de pietoni, a școlilor sau spitalelor, de exemplu, viteza maximă poate fi limitată la 30 km/h. Dar nu mai jos de atât.
Însă, asta nu reprezintă viteza minimă legală. Ceea ce înseamnă că un șofer poate circula chiar și cu 10 km/h în această zonă.
Cu toate că legislația rutieră nu sancționează șoferii care circulă prea lent. Asta nu înseamnă, însă, că nu există riscuri pentru aceștia.
Pe autostradă, de exemplu, e foarte periculos să mergi cu 40-50 km/h, în condițiile în care majoritatea rulează cu peste 100 km/h.
Pentru că poți deveni un obstacol pentru alți participanți la trafic. Iar șoferul unui camion care rulează cu 90-100 km/h, poate fi luat prin surprindere dacă întâlnește un vehicul ce rulează cu o viteză la jumătate decât a sa. Și astfel se poate produce un carambol.
Desigur, din punct de vedere legal, vina aparține exclusiv șoferului care nu a fost atent la drum. Dar, pentru a evita o astfel de situație, indicat este să circuli cu o viteză adaptată condițiilor de trafic.
„Viteza cea mai sigură e cea cu care se deplasează coloana. Dacă tu mergi mai încet decât merge toată lumea, în jurul tău va fi un punct de risc. Dacă tu mergi cu 60 km/h când toți au 90-100 km/h, cei din spate vor face tot felul de manevre periculoase ca să te depășească. Așa că, cel mai bine e să mergi cu viteza cu care merge coloana, fără a depăși viteza maximă legală”, a explicat pentru ProMotor Titi Aur, expert în conducere defensivă.
În 2023 s-au produs la nivel național peste 4.500 de accidente rutiere grave. Acestea s-au soldat cu decesul a 1.545 de persoane şi rănirea gravă a altor 3.535. Una dintre principalele cauze a fost neadaptarea vitezei la condițiile de drum.