Viteza maximă legală cu care poate circula o mașină de Poliție. Diferența între intervenție și patrulare

Autor: Radu Țuțulan 30 oct. 2024 Știri auto
Viteza maximă legală cu care poate circula o mașină de Poliție. Diferența între intervenție și patrulare

Mulți cred că polițiștii pot circula cu ce viteză vor, pot trece pe roșu sau întoarce pe linia dublă continuă în orice situație. Însă, legea face o diferență foarte importantă între o misiune de intervenție și o simplă patrulare. Iată cu ce viteză poate circula o mașină de poliție, legal, atunci când nu se află în misiune de intervenție.

Legea permite vehiculelor de intervenție aparținând Ministerului de Interne sau Armatei să încalce, în anumite condiții, regulile de circulație.

Acest regim special de circulație include, așadar, mașinile de Poliție, Jandarmerie, Salvare sau ale serviciilor de securitate (SRI, SPP, SIE, etc).

Reguli obligatorii pentru mașinile de Poliție

Autovehiculele de intervenție beneficiază de regimul special de circulație numai în anumite condiții.

Au regim de circulație prioritară numai […] atunci când se deplasează în acțiuni de intervenție sau în misiuni care au caracter de urgență. Pentru a avea prioritate de trecere, aceste autovehicule trebuie să aibă în funcțiune semnalele luminoase și sonore”, se precizează în Art. 61 (1) din OUG 195/2002.

Astfel, conducătorii autovehiculelor de intervenție pot încalcă regimul legal de viteză sau alte reguli de circulație. Singură excepție este cea a regulilor care reglementează trecerea la nivel cu calea ferată.

Însă, încălcarea legii rutiere se poate face numai atunci când se deplasează în acțiuni de intervenție sau în misiuni care au caracter de urgență.

Ceea ce înseamnă că autospeciala de intervenție are atât sirena, cât și girofarurile pornite. În cazul în care acestea sunt oprite sau funcționează doar unul dintre cele două sisteme, vehiculul respectiv nu beneficiază de prioritate.

Ce faci când întâlnești o mașină de intervenție în acțiune?

Pentru a se deosebi de restul vehiculelor, mașinile de Poliție, Pompieri, Jandarmerie sau Ambulanță sunt dotate cu un sistem de lumini de culoare roșie ori albastră.

Girofar roșu vom întâlni doar pe mașinile de Poliție și Pompieri. Conform legii, atunci când aceste vehicule au semnalele luminoase sau acustice în funcțiune, șoferii sunt obligați să oprească și să acorde prioritate.

Restul vehiculelor de intervenție au semnale luminoase doar de culoare albastră (Ambulanță, Jandarmerie, Poliția de Frontieră, etc.). Acestea au prioritate de trecere, dar șoferii nu sunt obligați să oprească.

Viteza maximă legală cu care poate circula o mașină de Poliție

În momentul în care se află în misiune, conducătorul mașinii de Poliție poate porni semnalele acustice și luminoase. Folosirea nejustificată a acestora, deci când nu este o situație de urgență, nu este legală.

Astfel, dacă se află în misiune, conducătorul autospecialei de Poliție poate încălca orice regulă de circulație, inclusiv limita de viteză. Dar, dacă nu se află în misiune, polițistul are aceleași drepturi și obligații ca restul conducătorilor auto, chiar dacă se află la volanul unei autospeciale de poliție.

Iar această regulă se aplică inclusiv în cazul în care mașina de Poliție se află în misiune de patrulare. Pentru că o astfel de misiune de monitorizare sau supraveghere nu e încadrată la urgențe.

Ceea ce înseamnă că viteza legală cu care poate circula o mașină de Poliție care nu se află în misiune, ci doar în patrulare, e cea impusă prin lege pe acel sector de drum. De exemplu, dacă circulă în localitate, trebuie să respecte limita de 50 km/h.

De asemenea, cel aflat la volan e obligat să acorde prioritate conform legii și să respecte toate regulile de circulație. În caz contrar, polițistul poate fi sancționat atât legal, pentru încălcarea legii rutiere, cât și disciplinar, pentru nerespectarea obligațiilor de serviciu.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: Politia Romana


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide