Viitorul Audi A8 se va conduce singur, îşi va căuta singur loc de parcare şi va parca autonom
Viitorul Audi A8 va fi capabil să se conducă singur până la viteze de 65 de km/h, precum şi să îşi caute singur loc de parcare şi să parcheze 100% autonom, conform tehnologiilor prezentate deja de Audi la CES 2015 (Consumer Electronics Show din Las Vegas).
Jurnaliştii au fost invitaţi să facă parte dintr-o coloană de Audi A7 care a parcurs distanţa dintre San Francisco şi Las Vegas într-un mod numit „piloted driving”, în care şoferul setează viteza maximă dorită (nu mai mult de 110 km/h, totuşi), iar maşina ia decizii singură până la viteza de 110 km/h, efectuând depăşiri, schimbând singură benzile de circulaţie, accelerând şi frânând singură, după necesităţi. Acest mod este valabil doar pe autostradă, aşa că ne putem aştepta ca următorul Audi A8, care va fi lansat în 2016, să aibă această dotare în opţiune.
900 de kilometri au fost parcurşi de coloana de Audi A7 în modul semi-autonom numit „piloted drive”
În oraş noul Audi A8 ar trebui să fie capabil să se descurce singur până la viteze de 65 km/h, pentru că Audi a demonstrat deja că deţine această tehnologie – maşina va înainta şi va opri singură în modul Traffic Jam, pentru a-l elibera pe şofer de stresul blocajelor în trafic. În plus, va fi capabilă să-şi caute singură un loc de parcare şi să parcheze complet autonom. Cu alte cuvinte, şoferul poate activa această funcţie (caută parcare) şi să-şi vadă de ale lui, în timp ce maşina merge la viteză mică de-a lungul potenţialelor locuri de parcare, apoi detectează un loc liber şi efectuează singură manevrele de parcare.
Noul Audi Q7 este deja capabil să se conducă autonom în ambuteiaje, la viteze de până la 65 km/h, dar fără a efectua singur depăşiri
Inginerii Audi ne spun că vor mări treptat limita maximă de viteză până la care aceste funcţii să fie disponibile, astfel încât la orizontul anilor 2020, cel puţin vârfurile de gamă să fie capabile să se conducă singure la viteze mari, de peste 100 km/h, indiferent de condiţiile de trafic.
Cum funcţionează condusul semi-autonom Audi, în detaliu
Sistemul deja testat pe flota de Audi A7 cuprinde funcţiile Adaptive cruise control (ACC) şi Audi side assist (ASA), care utilizează senzori radar frontali şi posteriori, precum şi scannere laser integrate în grila frontală şi în spoilerul spate. Acestea permit recunoaşterea obiectelor statice sau dinamice, iar redundanţa senzorilor asigură o detecţie corectă a situaţiilor în care maşina trebuie să intervină şi să preia controlul.
Patru camere video situate frontal şi posterior oferă informaţii privitoare la obiectele aflate în imediata apropiere a maşinii, în timp ce o cameră 3D de înaltă rezoluţie, cu unghi mare, observă traficul din jurul maşinii (camera e deja disponibilă pe noul Q7).
Conceptul îl scuteşte pe şofer de orice fel de intervenţie (i.e. nu mai trebuie să ţină mâinile pe volan, ca în cazul maşinilor cu pilot automat autoadaptiv avansat, care nu permit lăsarea liberă a volanului mai mult de câteva secunde) până la viteze de 110 km/h. Maşina poate iniţia singură schimbările de bandă, cât şi depăşirile, poate accelera şi frâna complet independent, în funcţie de trafic. Înainte de a iniţia o devansare pe autostradă, maşina îşi adaptează viteza la vehiculele din jurul ei. Dacă viteza şi distanţa sunt considerate sigure, maşina schimbă singură banda şi accelerează până la viteza necesară pentru a devansa maşina din faţa ei. Va iniţia, de asemenea, şi manevra de revenire pe bandă.
Când sistemul de pilotaj îşi dă seama că nu mai poate controla în siguranţă maşina, cum ar fi momentul în care se intră în oraş, şoferul este avertizat sonor şi luminos pentru a prelua comenzile maşinii. Dacă acesta nu ia măsuri, maşina e capabilă să oprească singură în siguranţă, avertizând ceilalţi participanţi la trafic.
Viitorul este mai aproape decât credem…