Parlamentul European și Consiliul au ajuns la un acord politic prin care se stabilesc numărul stațiilor de reîncărcare electrică și de realimentare cu hidrogen accesibile public în special din cadrul principalelor coridoare și noduri de transport din toată Uniunea Europeană.
Noul regulament privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi (AFIR) stabilește țintele obligatorii pentru instalarea infrastructurii de reîncărcare electrică și de realimentare cu hidrogen pentru sectorul rutier, pentru alimentarea cu energie electrică de la mal în porturile maritime și interioare și pentru alimentarea cu energie electrică a aeronavelor staționare.
Noile norme privind AFIR vor asigura o infrastructură suficientă și ușor de utilizat de combustibili alternativi pentru transportul rutier, transportul maritim și sectorul aviației. Această infrastructură va face posibilă utilizarea de vehicule rutiere cu emisii zero, în special vehicule ușoare și grele electrice și alimentate cu hidrogen, precum și alimentarea cu energie electrică a navelor amarate și a aeronavelor staționare.
Ce trebuie să reținem aici: prin AFIR se stabilesc ținte obligatorii pentru instalarea infrastructurii de reîncărcare electrică și de realimentare cu hidrogen pentru sectorul rutier. Aceste ținte principale legate de instalare vor trebui atinse în 2025 și 2030, iar la acest moment în România nu avem nici măcar benzinării pe Autostrada A3 București-Ploiești inaugurată în anul 2018.
Infrastructura de reîncărcare pentru autoturisme și camionete trebuie să se extindă în același ritm cu utilizarea vehiculelor. În acest scop, pentru fiecare autoturism electric cu baterie înmatriculat într-un anumit stat membru, infrastructura de reîncărcare accesibilă public trebuie să asigure o putere de ieșire de 1,3 kW. În plus, din 60 în 60 de km de-a lungul rețelei transeuropene de transport (TEN-T), trebuie instalate stații de reîncărcare rapidă de cel puțin 150 kW începând din 2025, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.
Stațiile de reîncărcare dedicate vehiculelor grele cu o putere de ieșire de minimum 350 kW trebuie instalate din 60 în 60 de km de-a lungul rețelei centrale TEN-T și din 100 în 100 de km în rețeaua mai extinsă, mai cuprinzătoare TEN-T începând din 2025, până în 2030 trebuind să fie atinsă acoperirea completă a rețelei. În plus, trebuie instalate stații de reîncărcare în zone de parcare sigure și securizate pentru reîncărcare pe timpul nopții, precum și în nodurile urbane pentru vehiculele de livrare.
Infrastructura de realimentare cu hidrogen care poate deservi atât autoturismele, cât și camioanele trebuie să fie instalată începând din 2030 în toate nodurile urbane și din 200 în 200 de km de-a lungul rețelei centrale TEN-T, asigurând o rețea suficient de densă pentru ca vehiculele alimentate cu hidrogen să se poată deplasa în întreaga UE.
Noua rețea centrală denumită TEN-T va înlătura blocajele, va moderniza infrastructura și va eficientiza operațiunile transfrontaliere de transport pentru călători și pentru companii în întreaga UE. Acest proiect de infrastructură este compus din două niveluri: o rețea centrală care urmează să fie finalizată până în 2030 și o vastă rețea afluentă care aduce trafic în aceasta și care urmează să fie finalizată până în 2050. Implementarea rețelei centrale va fi facilitată printr-o abordare bazată pe coridoare. 10 coridoare vor constitui baza dezvoltării coordonate a infrastructurii în cadrul rețelei centrale. Acoperind cel puțin 3 moduri, 3 state membre și 2 secțiuni transfrontaliere, aceste coridoare vor reuni statele membre în cauză, precum și părțile interesate relevante, de exemplu administratorii și utilizatorii infrastructurii.