Senatul României analizează o modificare importantă a legii circulației. Marja de eroare a aparatelor radar ar putea fi modificată în favoarea șoferilor.
Toate aparatele de măsurare a vitezei pot avea abateri. Ceea ce înseamnă o diferență între viteza reală cu care circulă o mașină și cea înregistrată de aparat.
De aceea există o limită de toleranță, inclusiv în cazul radarelor folosite de Poliția Rutieră. Pentru a evita, astfel, situațiile în care un șofer e amendat în mod incorect.
Radarele folosite de Poliția Română sunt unele dintre cele mai performante dispozitive de măsurare a vitezei. Cele mai recente au o valoare de aproximativ 13.000 de euro.
Acestea pot stabili cu cât circulă o mașină chiar și de la o distanță de 1.200 de metri. În cazul pistolului radar, în doar 0.33 secunde din momentul în care polițistul apasă trăgaciul, aparatul stabilește viteza.
Însă, această viteză înregistrată de cinemometre (aparat de măsurare a vitezei) poate fi ușor diferită de cea reală.
„Pentru cinemometrele care funcționează numai în regim staționar, aceasta este de ± 3 km/h, pentru viteze de până la 100 km/h. Iar de ± 3% din valoarea măsurată, pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h. În regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este de ± 4 km/h pentru viteze de până la 100 km/h. De ± 4% din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h”, scrie avocatul Tudor Ion pe blogul său.
Astfel, legea stabilește că șoferii pot depăși cu maximum 5 km/h viteza maximă admisă. Ceea ce înseamnă că, de exemplu, dacă pe o secțiune de drum unde limita e de 50 km/h, un șofer circulă cu 55 km/h, acesta nu va fi sancționat.
Noua lege, care se află în analiza Parlamentului României, prevede modificarea acestor limite.
Astfel, în cazul depășirii vitezei legale constatate prin radar, polițistul ar putea fi obligat să aplice în favoarea șoferului contravenient două marje de eroare:
Autorii inițiativei arată că, în prezent, legislația privind măsurarea vitezei cu cinemometrul nu conferă claritate.
„Acest fapt a condus atât la încărcarea la un nivel fără precedent a instanțelor de judecată cu soluționarea contestațiilor conducătorilor auto sancționati contravențional pentru depășirea vitezei, cât li la o practică judiciară diferită. Practica judiciară este diferită în sensul în care, prin hotărârile pronunțate, unele instanțe de judecată au recunoscut existența marjelor de eroare ale cinemometrelor, iar altele nu au recunoscut existența acestora, ceea ce a condus în mod evident la discriminarea conducătorilor auto mai sus mentionați”, arată autorii amendamentului, scrie stirileprotv.ro.
În Franța, legea definește erorile maxime admise care constituie marjele tehnice de scădere pentru obținerea vitezei selectate iar aceste erori maxime depind de tipul de radar folosit.
Pentru radare rutiere fixe de nouă generație, al căror unghi de măsurare este fix și precis la 1%, marja de eroare este de 3 km/h pentru viteze sub 100 km/h și 3% din viteză pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h.
Pentru radarele fixe mai vechi și pentru cele de bord plasate ocazional de forțele de ordine, marjele sunt de
Pentru radarele de la bordul unui vehicul în mișcare, marjele de eroare recunoscute sunt de 7-10 km/h și 7-10%, în funcție de generația echipamentului.
În Bulgaria, Germania, Olanda, Cehia, Ungaria, Lichtenstein, Luxemburg, Norvegia, Slovacia, Finlanda și Suedia, toleranțele admise sunt:
Modificarea marjei de eroare a radarelor se va aplica, însă, doar după de Parlamentul României adoptă noua lege iar Președintele ratifică acest document.