Creșterea numărului de mașini electrice a determinat un mare oraș din România să introducă „priza la stâlp”, un proiect prin care aceste vehicule pot fi încărcate gratuit la stâlpii de iluminat stradal.
În Brașov, autoritățile locale au în plan să instaleze staţii de încărcare a vehiculelor electrice pe trei stâlpi de iluminat din oraş.
Acest proiect are finanțare europeană, dar trebuie aprobat de Consiliul Local Braşov.
Consiliul Local Brașov analizează, pe 19 martie, un proiect de hotărâre privind instalarea de prize de încărcare a vehiculelor electrice.
Aceste stații vor fi conectate la stâlpii de iluminat și, în primele 6 luni, utilizarea lor va fi gratuită.
Acest proiect este parte a unui parteneriat de dezvoltare a infrastructurii urbane din cadrul „EV charging from lampposts”, cofinanțat de EIT Urban Mobility.
„Soluţia SimpleCharge de a instala staţii de încărcare a vehiculelor electrice pe stâlpii de iluminat stradal este o soluţie promiţătoare care poate contribui la creşterea accesibilităţii şi a disponibilităţii infrastructurii de încărcare”, se arată în raportul de specialitate, precizează bzb.ro.
După instalarea staţiilor, va urma o perioadă de şase luni de testare a sistemului. În acest timp, cei care vor folosi „priza la stâlp” pentru a-și încărca vehiculele electrice nu vor plăti nimic.
În prezent, România are mai puțin de 2.000 de puncte de reîncărcare a mașinilor electrice. Dar, Guvernul României și-a propus creșterea numărului acestora.
Executivul a adoptat, anul trecut, „Strategia pe Termen Lung a României pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră – România Neutră în 2050”.
Astfel, țara noastră își propune ca până în 2030 să fie realizate următoarele investiții:
Punctele de reîncărcare vor fi instalate în proporție de 85-95% în zone accesibile publicului. De asemenea, se prevede ca 5-15 % din stații să fie în clădiri private.
Aceste puncte de reîncărcare vor fi amplasate în zone:
De asemenea, potrivit strategiei, puncte de încărcare vor fi amplasate și în terminalele multimodale de transport.
Conform strategiei, în anul 2030, doar 47% dintre autoturisme vor folosi benzină sau motorină, față de peste 99% în 2019. Iar până în 2050, în România nu vor mai exista autoturisme pe motorină.