În luna aprilie 2013, vânzările de maşini noi din Uniunea Europeană au înregistrat o creştere nesperată, ce-i drept mică, dar încurajatoare: +1,7%. Cu alte cuvinte, s-au vândut 1,038 milioane de maşini noi, numărul ţărilor care au fost pe plus fiind mai mare decât în lunile precedente.
Cea mai importantă veste vine din Germania, ”locomotiva Europei” crescând cu 3,8% în aprilie 2013. Marea Britanie rămâne pe plus, cu o creştere semnificativă, de 14,8%, deşi volumul de vânzări este sub jumătate din cel al Germaniei.
Tot pe plus sunt şi pieţele auto din Spania (+10,8%), Belgia (+9,7%) sau Polonia (+1%), dar şi pieţe mai mici, cum ar fi Bulgaria (+24,5%), Finlanda (+142%) sau Ungaria (+7,8%), dar şi pieţe grav afectate de criză în ultima vreme, cum ar fi Grecia (+20,9%) sau chiar România, unde în aprilie s-au vândut peste 5.000 de maşini noi, însemnând o creştere de 21,7% faţă de aceeaşi lună a anuui 2012.
Din păcate, dacă ne uităm per ansamblu la primele patru luni, ajungem la concluzia că, faţă de primul semestru din 2012, în aceeaşi perioadă din 2013 se înregistrează un minus de 7,1%, cu puţin peste 4 milioane de maşini vândute în Uniunea Europeană.
În ce priveşte situaţia pe mărci auto, iată cum arată topul pentru luna aprilie 2013 (în paranteză, variaţia faţă de aprilie 2012):
Volkswagen rămâne lider, ba chiar reuşeşte să-şi crească vânzările până la cota 140.000 de unităţi, aproape la fel ca şi urmăritorii Ford şi Renault cumulat, ceea ce este încă o dovadă a imaginii foarte bune pe care VW o are în Europa.
Şi Audi înregistrează o creştere bună, apropiindu-se vertiginos de Opel, care ocupă locul 4. La jumătatea clasamentului urcă Mercedes-Benz, care devansează clar BMW, bavarezii fiind pe minus. În schimb, francezii Peugeot şi Citroen sunt ambii pe minus şi par abonaţi la retrogradare, în timp ce Fiat îşi menţine ultima poziţie din TOP 10, deşi tot cu o scădere a vânzărilor.
În prima parte a plutonului urmăritorilor, cele mai mari creşteri le înregistrează Seat şi Dacia, dar nici japonezii Toyota şi Nissan nu stau prea rău, în timp ce coreenii Hyundai şi KIA rămân ”abonaţi” la creşterea vânzărilor. Dintre mărcile care dezamăgesc amintim Chevrolet, cu o scădere de peste un sfert, precum şi mărcile italiene Lancia şi Alfa Romeo.
TOP 10 cele mai vândute modele în aprilie 2013:
Surpriza nu e prima poziţie ocupată de VW Golf, ci coborârea vertiginoasă a lui Ford Fiesta de pe a doua poziţie în luna martie pe a cincea în această lună. De altfel, ”bătălia” în prima parte a clasamentului este foarte strânsă, Clio, Polo, 208 şi Fiesta fiind despărţite de mai puţin de 1.000 de unităţi fiecare. De remarcat evoluţia modelelor premium BMW Seria 3 şi Audi A3, care le ”fură” serios din cota de piaţă compactelor generaliste Focus şi Astra.
Veştile sunt bune şi dacă ne uităm pe plan mondial, unde luna aprilie aduce o creştere nesperată de 8%, numărul total de maşini noi vândute în această lună apropiindu-se de cota de 7 milioane.
China şi SUA sunt cele mai importante pieţe, cumulând 44% din vânzările totale, dar şi alte ţări, în general cele considerate pieţe emergente, contribuie la creşterea vânzărilor în aprilie: Brazilia, Mexic, Turcia, Argentina sau Indonezia.