În luna iunie a lui 2012 au fost vândute 1,236 milioane de maşini noi în ţările UE şi cele din categoria EFTA (cu tratate de comerţ liber), ceea ce înseamnă cu 2,8% mai puţin decât în aceeaşi lună a lui 2012, când au fost vândute 1,275 milioane de maşini noi.
Deloc surprinzător, cele mai mari scăderi s-au înregistrat în ţările europene care apar peste tot drept candidatele la faliment: Grecia (-43,3%), Irlanda (-42,1%) şi Portugalia (-37%). Prin comparaţie, România am putea spune că stă binişor cu scăderea de numai 14,9%, deşi, vorbind în cifre, situaţia nu e departe de a fi catalogată drept dezastruoasă la noi în ţară.
Pe de altă parte, avem şi ţări care au evoluat pozitiv în luna iunie din 2012 faţă de aceeaşi lună din 2011: Olanda (+52,1%), Estonia (+23,2%) sau Ungaria (+17,8%) sunt în topul ţărilor cu bune creşteri procentuale, în timp ce Germania creşte cu 2,9%, iar Marea Britanie cu 3,5%. Din păcate, Franţa scade cu 0,6%, Spania cu 12,1%, iar Italia cu un foarte pesimist procent de 24,4%.
Mai trebuie adăugat faptul că în prima jumătate a lui 2012, piaţa auto europeană a scăzut cu 6,8%, ceea ce e de natură să le dea serios de gândit marilor producători. Există, însă, şi veşti bune: în România s-au vândut cu 5% mai multe maşini decât în prima jumătate a lui 2011 (graţie în principal programului Rabla), Germania se menţine stabilă cu un procent de 0,7%, iar cele mai mari creşteri în primele şase luni din 2012 le-au avut Ungaria (+19,9%) şi Estonia (+18,9%).
Referindu-ne strict la mărci, iată cum arată TOP 10 vânzări mărci luna iunie 2012 în UE:
Dacă ne raportăm la grupurile auto în Uniunea Europeană, cel mai bine se situează grupul VW, cu un total de 278.269 unităţi vândute în iunie 2012 (din care peste 50% maşini au purtat sigla VW). Totuşi, pe primele şase luni ale lui 2012 chiar şi acest concern resimte criza, înregistrând o uşoară scădere de 1,5% (doar Skoda şi Audi au avut o creştere mică a vânzărilor faţă de prima jumătate a lui 2011).
Germanii sunt urmaţi de grupul francez PSA, care a vândut 162.166 de maşini Citroen şi Peugeot, cu 8,6% mai puţin decât în iunie 2011. Pe locul al treilea remarcăm o bătălie acerbă, grupul GM luându-le faţa francezilor de la Renault la o distanţă extrem de mică (117.558 maşini faţă de 117.083 maşini). Dacă mărcile Opel şi Renault plătesc tribut scăderilor vânzărilor, suratele Chevrolet şi Dacia înregistrează creşteri de 11%, respectiv 7,8%.
Grupul Ford reuşeşte să devanseze grupul Fiat, deşi ambele înregistrează o scădere abruptă, de peste 18% – în cazul italienilor se remarcă o revigorare interesantă a mărcii americane Jeep, cu o creştere de 8,2%, în timp ce Alfa Romeo şi Fiat înregistrează cele mai mari scăderi procentuale ale vânzărilor.
Grupul BMW rămâne lider în faţa grupului Daimler, vânzările de BMW şi Mini fiind mai bune cu aproape 15.000 de unităţi decât cele ale maşinilor Mercedes-Benz şi smart. Ultimele două poziţii din TOP 10 grupuri auto sunt ocupate de japonezii de la Nissan şi Toyota, ultimii putând fi catalogaţi surpriza acestui top, cu o creştere procentuală de 19,8%, datorată în mare parte creşterii vânzărilor mărcii Lexus.
Dacă ne referim la diferenţa dintre prima jumătate a lui 2012 şi prima jumătate a lui 2011, doar coreenii de la Hyundai şi KIA surprind cu adevărat, prin creşterile procentuale de 11,6%, respectiv 24,7%, în primele şase luni ale lui 2012 cele două mărci totalizând un număr de circa 75.000 de unităţi – de altfel, în luna iunie ambele mărci se pot lăuda cu o creştere de 22-23%, confirmând ascensiunea de pe piaţa europeană.
Iată în continuare topul celor mai vândute modele din Europa în luna iunie 2012:
După cum se poate vedea, Volkswagen Golf continuă să domine vânzările de modele noi pe plan european, la o diferenţă confortabilă de ocupantul locului al doilea, Opel Corsa. Citadina germană reuşeşte să se „infiltreze” în duelul dintre VW Polo şi Ford Fiesta, reuşind să-şi devanseze principalii concurenţi graţie unor preţuri mai bune.
O figură bună face şi Renault Megane, care reuşeşte să depăşească în această lună cu foarte puţin modelul german Opel Astra, acesta continuând să se vândă mai bine decât Ford Focus. Francezii, însă, au şi motive de tristeţe, deoarece Renault Clio are vânzări sub aşteptări.
Surprizele acestui top se numesc BMW Seria 3, care e singurul model premium care figurează între primele 10 cele mai vândute modele în această lună, în timp ce Nissan Qashqai confirmă imaginea foarte bună şi titulatura de cel mai vândut crossover din Europa.