În mod oficial, vânzările de maşini noi din Europa au atins valoare de 1,19 milioane de unităţi, ceea ce reprezintă o creştere de 5,5% faţă de aceeaşi lună din 2012. Totuşi, situaţia e departe de a fi roz, deoarece Europa este, de fapt, pe minus în primele 9 luni ale acestui an: -3,9% faţă de ianuarie-septembrie 2012.
Practic, Marea Britanie devine cea mai importantă piaţă pentru vânzările de maşini noi în Europa, în septembrie aici fiind vândute peste 400.000 de autoturisme, în timp ce în Germania, ”locomotiva” economiei europene, s-au vândut doar aproape 250.000 de maşini noi, iar în Franţa sub 150.000. Doar Italia mai depăşeşte cota de 100.000 de autoturisme noi comercializate în septembrie 2013.
Iată în continuare topul mărcilor în septembrie 2013 în Uniunea Europeană:
Din nou, Dacia se evidenţiază, având cea mai bună creştere între mărcile europene, de 40%, ceea ce îi asigură un loc onorabil, aproape de Seat, spaniolii putându-se lăuda şi ei cu o creştere bună a vânzărilor în această lună. Ceva mai mică, însă, faţă de a verilor de la Skoda, care se îndreaptă spre cota de 50.000 de maşini vândute lunar în Europa, ”suflându-le în ceafă” celor de la Fiat şi Toyota.
Marile ”bătălii”, însă, se duc în TOP 10, unde Volkswagen rămâne dominant, dar cu o creştere infimă faţă de a altor producători. Renault şi Mercedes-Benz sunt surprizele plăcute ale acestui top, marcând creşteri ale vânzărilor de peste 10%. Pentru francezi, acest lucru înseamnă speranţe în lupta pentru podium, iar pentru germani o apropiere de Audi şi BMW, diferenţele dintre cei trei grei teutoni fiind de numai câteva de mii de unităţi, BMW fiind deocamdată lider.
Ford şi Opel au creşteri similare, dar diferenţa dintre cele două mărci germane cu rădăcini americane este de aproape 10.000 de unităţi. În schimb, Peugeot şi Citroen rămân pe ”tobogan”, concernul PSA demonstrând şi prin aceste scăderi din septembrie că are probleme mari.
În plutonul urmăritorilor se remarcă o recuperare serioasă a terenului din partea celor de la Mazda, japonezii vânzând acum cu o treime mai mult decât în septembrie 2012 şi ameninţând poziţia Honda, care, din păcate, se numără printre producătorii cu scăderile cele mai accentuate în septembrie 2013. Interesant şi revirimentul lui Mitsubishi, dar rămâne de văzut dacă vorbim de ”un foc de paie” sau de un trend care se va păstra şi în lunile următoare.
Iată şi topul celor mai vândute modele din Europa în septembrie 2013:
Golf nu nu doar că rămâne lider, dar are o creştere bună faţă de septembrie 2012. Cea mai mare creştere, însă, o înregistrează Renault Clio, care ameninţă poziţia a treia a lui Opel Corsa, modelul german fiind pe minus (la fel ca şi fratele mai mare, Astra, Opel bazându-se pe vânzările bune ale altor modele, cum ar fi Mokka sau Insignia).
Ford stă bine în acest TOP 10, cele două modele Fiesta şi Focus având rezultate normale, ceea ce nu se poate spune despre Peugeot 208, care plăteşte tribut problemelor PSA şi înregistrează o scădere.
O surpriză interesantă este evoluţia de-a dreptul spectaculoasă a modelului premium de clasă medie BMW Seria 3, care, datorită unei creşteri de peste 20%, devansează VW Polo. Pe ultima poziţie deja nu mai este o surpriză că regăsim cel mai bine vândut crossover din Europa, Qashqai, care rămâne un model foarte bine cotat.