Vânzările de maşini noi în Europa – martie 2013
Vânzările de maşini noi în Europa, în martie 2013, au atins 1,3 milioane de unităţi, cu 10,2% mai puţin decât în luna martie 2012. Doar Marea Britanie înregistrează o creştere, de 5,9%, în timp ce marile pieţe auto vest-europene rămân pe minus: Germania cu 17,1%, Franţa cu -16,2%, Spania cu -13,9% şi Italia cu -4,9%.
În ce priveşte vânzările pe mărci auto în Europa, situaţia stă astfel (în paranteze variaţia faţă de martie 2012):
- Volkswagen: 151.601 unităţi (-14,6%)
- Ford: 107.954 unităţi (-15,8%)
- Opel/Vauxhall: 97.861 unităţi (-9,8%)
- Renault: 76.795 unităţi (-15,9%)
- Peugeot: 75.400 unităţi (-13,5%)
- Audi: 73.968 unităţi (-8,8%)
- BMW: 68.329 unităţi (-4,4%)
- Mercedes-Benz: 64.179 unităţi (+0,6%)
- Fiat: 62.270 unităţi (+8,0%)
- Citroen: 60.433 unităţi (-19%)
- Nissan: 55.893 unităţi (-9,9%)
- Toyota: 55.017 unităţi (-15,7%)
- Skoda: 48.620 unităţi (-5,4%)
- Hyundai: 43.901 unităţi (-9,5%)
- KIA: 36.060 unităţi (+3,7%)
- Seat: 30.353 unităţi (+1,3%)
- Dacia: 23.261 unităţi (+20,2%)
- Honda: 22.113 unităţi (+17,4%)
- Volvo: 21.293 unităţi (-12,4%)
- Land Rover: 18.443 unităţi (+11,3%)
- Mini: 17.922 unităţi (-5,5%)
- Mazda: 16.758 unităţi (-17,7%)
- Suzuki: 16.389 unităţi (-14,8%)
- Chevrolet: 12.922 unităţi (-29,2%)
- Mitsubishi: 7.845 unităţi (-11,1%)
- Lancia/Chrysler: 7.542 unităţi (-18%)
- Alfa Romeo: 6.982 unităţi (-29,4%)
- smart: 6.678 unităţi (-15,6%)
- Jaguar: 5.045 unităţi (+21,2%)
- Lexus: 2.543 unităţi (-27,9%)
- Jeep: 2.024 unităţi (-24,3%)
Volkswagen rămâne în frunte, însă producătorul german este lovit de un regres important, de aproape 15%. Următorii clasaţi sunt alţi doi producători generalişti germani, Ford şi Opel, primul reuşind să se menţină deasupra barierei de 100.000 de exemplare vândute, însă ambele mărci înregistrează scăderi în martie 2013.
Dominaţia germană este întreruptă de Renault şi Peugeot, după care urmează triada premium teutonă, condusă detaşat de Audi, în timp ce Mercedes-Benz e singurul dintre cei trei cu o creştere uşoară a vânzărilor în această lună.
Fiat înregistrează un nesperat plus de 8%, ceea ce îi plasează pe italieni înaintea francezilor de la Citroen, care închid TOP 10. Cel mai bine plasat producător japonez este Nissan, la o diferenţă mai mică de 1.000 de exemplare faţă de Toyota. Urmează apoi ”păruiala” dintre Skoda şi coreenii de la Hyundai şi KIA, ultimul având o creştere a vânzărilor.
De departe, cea mai importantă creştere a vânzărilor în această lună o înregistrează Dacia, care a reuşit să comercializeze pe plan european în marite 2013 cu o cincime mai multe maşini decât în martie 2012. Şi în cazul mărcii japoneze Honda asistăm la o revigorare destul de importantă a vânzărilor, în timp ce Land Rover continuă trendul ascendent, apropiindu-se de 20.000 de exemplare vândute.
Per ansamblu, primul trimestru al anului 2013 ne arată o situaţie mai mult decât pesimistă: în această perioadă, vânzările totale de maşini noi în Uniunea Europeană au scăzut cu 9,8%. Germania este puternic afectată de criza auto, înregistrând o scădere de 12,9% în acest prim trimestru faţă de aceeaşi perioadă din 2012, urmată de Franţa (-14,6%), Italia (-13%) şi Spania (-11,5).
Doar Marea Britanie pare să ”înoate împotriva curentului”, acest prim trimestru însemnând o creştere de 7,4% a pieţei auto engleze, unde au fost vândute în primele trei luni din 2013 un număr de peste 600.000 de maşini noi, cu doar 70.000 de unităţi mai puţin decât în Germania.
În ce priveşte România, ţara noastră a ajuns printre ultimele pieţe auto din Europa, raportat la potenţial: în martie 2013 au fost vândute doar 3.324 de maşini noi (-32,2% faţă de martie 2012), iar în primul trimestru din 2013 s-au contorizat 12.387 de maşini noi vândute (-11,3% faţă de primele trei luni din 2012).