Vânzările de maşini noi în Europa în septembrie 2012: modele şi mărci
Faţă de 2011, luna septembrie a lui 2012 a înregistrat o scădere a vânzărilor de maşini noi de 10,8%, cele mai afectate pieţe auto din Uniunea Europeană fiind Grecia (-48,5%), Spania (-36,8%) şi, din păcate, România (-31,1%). Nici ţările cu economii foarte puternice nu o duc mai bine: Germania înregistrează -10,9%, Franţa un usturător -18%, iar Italia atinge -25%. Doar Marea Britanie vine cu o creştere de 8,2%.
În ce priveşte mărcile auto, situaţia ni se arată foarte interesantă şi, de asemenea, grăitoare privind involuţia unor nume grele. Iată în continuare TOP 20 vânzări marci auto în Europa în septembrie 2012:
- Volkswagen – 134.690 unităţi
- Ford – 92.603 unităţi
- Opel/Vauxhall – 83.428 unităţi
- Peugeot – 68.109 unităţi
- BMW – 65.585 unităţi
- Audi – 65.186 unităţi
- Renault – 62.632
- Mercedes-Benz – 55.269 unităţi
- Citroen – 53.789 unităţi
- Fiat – 50.137 unităţi
- Toyota – 49.640 unităţi
- Skoda – 44.110 unităţi
- Nissan – 43.838 unităţi
- Hyundai – 39.860 unităţi
- Kia – 35.131 unităţi
- SEAT – 21.862 unităţi
- Volvo – 20.300 unităţi
- Honda – 19.045 unităţi
- MINI – 17.676 unităţi
- Dacia – 15.667 unităţi
După cum se poate vedea, Volkswagen domină de departe acest top al vânzărilor pe mărci, înaintea principalilor rivali Ford şi Opel, care şi-au văzut vânzările afectate mult de criza auto. În cazul francezilor, Peugeot se situează peste Renault şi Citroen, dar mult mai important este că, deşi aceştia sunt producători generalişti, au volume de vânzări la acelaşi nivel cu unii producători premium!
În privinţa greilor premium din Germania, BMW şi Audi sunt umăr la umăr în această lună, primii conducând cu o diferenţă de numai 399 de maşini. Oricum, Mercedes-Benz se află la o distanţă mare în spate, vânzând cu aproape 10.000 de exemplare mai puţin decât principalii săi rivali.
Fiat reuşeşte să se menţină în TOP 10, devansând Toyota sau Skoda, în timp ce Nissan sau coreenii Hyundai şi Kia urcă încet şi sigur în acest top. Dacia ocupă un onorabil loc 15, cu vânzări de peste 15.000 de exemplare, stând mai bine decât rivalii de la Chevrolet, care reuşesc vânzări de numai 12.000 de maşini. Totuşi, Dacia mai are mult până să ajungă la nivelul Skoda ca vânzări.
În ce priveşte TOP 10 vânzări modele, situaţia pe semtembrie 2012 stă în felul următor (între paranteze evoluţia faţă de septembrie 2011):
- Volkswagen Golf: 38.669 (-21%)
- Ford Fiesta: 31.468 (-13%)
- Opel/Vauxhall Corsa: 30.581 (-12%)
- Ford Focus: 24.061 (-24%)
- Peugeot 208: 23.225 (–)
- Opel/Vauxhall Astra: 22.092 (-19%)
- Volkswagen Polo: 20.571 (-35 %)
- Renault Clio: 19.988 (-29%)
- Nissan Qashqai: 18.828 (- 6%)
- Toyota Yaris: 17.933 (+69%)
Chiar dacă noul Volkswagen Golf a apărut pe piaţă recent, Golf 6 reuşeşte să rămână foarte atractiv, mai ales datorită unei politici foarte agresive de discounturi, aşa încât nu este de mirare că, faţă de luna august 2012, revenirea este aproape spectaculoasă (aproape 10.000 de maşini în plus). Totuşi, adevărul este că vorbim de un regres cam mare faţă de luna septembrie 2011.
După o lună august în care Fiesta părea să fie făcută KO de Polo, iată că în ”runda” din septembrie rolurile se inversează, iar Polo coboară până pe a şaptea poziţie având vânzări mult mai slabe faţă de competitorii Fiesta şi Corsa, care reuşesc o îmbunătăţire remarcabilă a rezultatelor faţă de lunile din vară – deşi, faţă de anul trecut, vânzările sunt tot pe minus.
Remarcăm revenirea lui Ford Focus în acest TOP 10, cu o evoluţie mai bună decât a lui Astra, precum şi păstrarea unei poziţii onorabile a lui Peugeot 208 în top, graţie creşterii uşoare a vânzărilor. În ce priveşte rivalul francez Renault, Megane a ieşit din top 10, iar Clio este aproape de coada clasamentului – lansarea noii generaţii Clio i-a făcut pe clienţii precedentei generaţii să spună ”pas”.
Luna septembrie a lui 2012 mai aduce două surprize. Una mai mică este revenirea singurului crossover în acest TOP 10, Nissan Qashqai, iar una foarte mare şi excelentă pentru japonezii de la Toyota este intrarea pe ultima poziţie a citadinei Yaris, cu o creştere a vânzărilor faţă de septembrie 2011 de aproape 70%, graţie discounturilor mari.
În rest, în afara acestui TOP 10, se mai remarcă şi creşteri ale vânzărilor pentru Range Rover Evoque, noile Hyundai i30 şi KIA Ceed sau Subaru XV. Totuşi, un lucru rămâne cert: trendul descrescător al pieţe auto europene este o alarmă foarte clară a incapacităţii economiei europene de a se redresa mai repede.