Vânzări maşini noi în Europa – ianuarie 2010
ianuarie 2010 conduce detaşat grupul VW, cu un total de 223.767
maşini noi vândute în toată Europa (jumătate dintre
aceastea au fost maşini Volkswagen).
Germanii sunt urmaţi de grupul francez PSA, cu puţin peste
150.000 de maşini, după care vin grupurile Renault şi Ford, cu
peste 110.000 unităţi vândute fiecare – grupul Renault reuşeşte cea
mai bună creştere procentuală dintre constructorii cu vânzări de
peste 100.000 de unităţi, de 60% (bineînţeles, marca Dacia îşi
spune cuvântul, cu o creştere totală de aproape 70%).
Grupul Fiat este foarte aproape de bariera celor 100.000 de
maşini, cu un număr total de 99.877 unităţi, fiind urmat de GM
Group, cu puţin peste 80.000 de maşini. Grupul Toyota reuşeşte doar
aproape 60.000 de unităţi, restul grupurilor având sub 50.000
unităţi – începând cu grupurile BMW (46.000 unităţi) şi Daimler
(41.000 unităţi).
clasamentul pentru ianuarie 2010 este condus, normal, de
Volkswagen, cu o cotă de piaţă de 11,3%, urmat de Renault
şi Ford. Peugeot şi Fiat reuşesc vânzări de circa 80.000 de
unităţi, fiind urmate de Citroen, Opel şi Toyota.
Triada premium Audi – BMW – Mercedes este dominată de
marca din Ingolstadt, cu peste 46.000 de unităţi, faţă de
BMW cu doar 37.000 şi Mercedes cu aproape 36.000 de maşini
fiecare.
Skoda stă mai bine decât Hyundai, marca cehă
înregistrând vânzări aproape duble faţă de Dacia (circa
33.000 unităţi faţă de puţin peste 17.000). Marca autohtonă îşi
continuă evoluţia puternic ascendentă, reuşind să depăşească
vânzările Chevrolet, dar rămâne în urma KIA.
Oricum, procentual vorbind, Dacia se dovedeşte cel mai
dinamic brand la început de an, cu o creştere de 69,7%,
corespunzătoare unei cote de piaţă de 1,6%. Creşteri importante au
mai înregistrat Renault (58,4%) şi Hyundai (51,6%), demonstrând
efectele crizei: cel mai mult de câştigat au avut mărcile care
propun maşini care pun accentul pe un buget avantajos. Prin
comparaţie, mărcile cu volumele cele mai importante de vânzări, au
avut creşteri procentuale modice: VW 15,3%, Ford 5,8% sau Peugeot
şi Fiat 20,1%.
Mărcile premium germane au avut scăderi – Audi şi BMW sub 1%,
însă Mercedes un important 12,6%. Dintre japonezi, Nissan, Toyota
şi Suzuki au fost pe plus, însă Mitsubishi, Honda şi Mazda au fost
pe minus. „Perforrmeriul” scăderii drastice a vânzărilor a
fost Saab (-68,3%), situaţie datorată în primul rând
situaţiei incerte a mărcii.
În concluzie, Volkswagen începe anul ca lider
incontestabil al Europei, în timp ce Renault recuperează
mult din terenul pierdut anul trecut, printr-ul reviriment
interesant al vânzărilor în luna ianuarie 2010. Mărcile premium
sunt majoritatea supuse unor mici scăderi, lucru normal, în timp ce
mărci care mizează pe preţuri avantajoase, cum ar fi Dacia, Hyundai
sau Skoda reuşesc vânzări de la bune în sus.
Piaţa europeană îşi revine, aşadar – aşteptăm ca acest lucru
pozitiv să se propage şi în estul Europei.
faţă de ianuarie 2009, în Europa s-au vândut cu 12,9 maşini în
ianuarie 2010, totuşi piaţa auto este cu 17,3% sub nivelul
lui ianuarie 2008. Dar măcar Europa a intrat pe trendul
ascendent., prima lună din acest an însemnând vânzări de
1,05 milioane de maşini noi în Uniunea Europeană.
Cele mai multe vânzări s-au înregistrat pe piaţa
Italiei, urmată de Germania, Franţa şi Marea Britanie. Aceste pieţe
au cumulat, practic, două treimi din totalul maşinilor noi
vândute pe plan european, Italia şi Marea Britanie înregistrând
creşteri de circa 30% faţă de ianuarie 2009, iar Franţa de 14%.
În Germania, însă, ianuarie 2010 înseamnă un mic declin, de
4,3%, urmare a stopării programului Rabla în toamna anului
trecut.
În plutonul pieţelor cu cele mai mari scăderi, prima
este România, cu o scădere impresionantă de 84,6%,
urmată de Ungaria (cu „doar” 54%) şi Bulgaria (cu 47,5%). Nici
Polonia nu este pe plus, dar măcar scăderea este sub 5% – oricum,
faţă de cele 2.100 de maşini noi vândute în România în ianuarie
2010, în Polonia s-au comercializat de 10 ori mai multe, adică
peste 25.000 de maşini noi.
Pe plan european, dacă includem şi ţările non-membre UE
(Islanda, Norvegia şi Elveţia), totalul maşinilor noi ajunge la
1,08 milioane de unităţi, deci o creşere de 13% faţă de
ianuarie 2009. Număr care, sperăm, va fi cu noroc pentru evoluţia
ulterioară a pieţei auto în 2010.
Tabloul general al evoluţiei vânzărilor de maşini noi pe plan
european în luna ianuarie, începând din 2003, demonstrează clar
efectele majore ale crizei auto, revenirea fiind una lentă.
Să vedem care este clasamentul constructorilor în luna ianuarie
2010.