Valoarea de piață a celor mai mari producători auto s-a prăbușit în 2020
Valoarea de piață a celor mai mari producători auto s-a prăbușit în 2020 cu mai mult de 63 de miliarde de dolari. Cauza principală a fost pandemia de coronavirus, care a afectat masiv vânzările de mașini pe cele mai multe piețe ale lumii.
Industria auto mondială a fost lovită greu de epidemie, care a afectat lanțurile de aprovizionare cu componente și a dus la închiderea fabricilor și a showroom-urilor. Efectele epidemiei s-au suprapus cu o perioadă în care cererea de mașini înregistra oricum o scădere sesizabilă, ceea ce a înrăutățit și mai mult lucrurile.
Potrivit publicației britanice Buy Shares, capitalizarea de piață a celor mai mari cinci producători auto ai lumii a scăzut cu 63 de miliarde de dolari, de la 426,5 miliarde în decembrie 2019, la 363,5 miliarde de dolari în luna august.
Cum a fost afectată de pandemie valoarea de piață a celor mai mari producători auto?
Cel mai mare producător auto în acest moment, grupul Volkswagen, a raportat o reducere a vânzărilor cu 23,2% începând din ianuarie. La finalul lunii iunie 2020, Volkswagen Group a anunțat o scădere a livrărilor de mașini cu 27,4%, la 3,9 milioane de mașini.
La finalul lunii decembrie, valoarea de piață a grupului Volkswagen era de 87,6 miliarde de dolari. Între timp, aceasta a scăzut cu 17,7 miliarde, la 69,9 miliarde în luna august. Este cea mai mare pierdere suferită de un producător auto în 2020.
Toyota, care este al doilea producător mondial după numărul de mașini vândute a pierdut 15,4 miliarde, de la 196,9 miliarde la 181,5 miliarde de dolari. Rezultatele financiare pe al doilea trimestru al anului au marcat cel mai mic profit trimestrial din ultimii nouă ani, după ce livrările de mașini s-au redus la jumătate.
Daimler, al treilea producător mondial de mașini, a pierdut în 2020 9,1 miliarde de dolari din valoarea de piață, ajungând de la 52,8 miliarde în decembrie 2019 la 43,7 miliarde de dolari în august 2020.
În ceea ce privește producătorii americani care încheie Top 5 la nivel mondial, Ford a pierdut 10,4 miliarde (de la 37,9 la 27,5 miliarde de dolari), la fel ca și General Motors, care a scăzut de la 51,2 la 40,8 miliarde de dolari capitalizare.
Trendul pare unul unitar, dar nu ia în considerare situația Tesla. Chiar dacă producătorul american de mașini electrice este departe de a concura în termeni de volume cu greii industriei auto, Tesla a depășit ca valoare de piață Toyota în acest an. În plină pandemie, prețul acțiunilor Tesla a explodat, iar în acest moment compania americană valorează 342 de miliarde de dolari.