Ni se pare cool, interesant, poate şi mai lejer, uneori experimental. Sărim câte două trepte, unii poate chiar şi câte trei. Nu numai în viaţă, ci şi prin cutia de schimbat vitezele, indiferent că muţi în treaptă superioară sau că retrogradezi. Cei de la Engineering Explained ne dau un răspuns la o altă curiozitate banală pe care o testează.
Cutia secvenţială (de unde vine şi numele) trece dintr-o treaptă într-alta progresiv. Acolo nu prea poţi să sari treptele. La manuală însă, e treabă de explicat.
Când accelerezi şi vrei să treci dintr-a doua într-a patra – un exemplu – îţi iese, numai că trebuie să aştepţi un pic sincronizarea vitezelor înainte să ridici pedala de ambreiaj. Dacă eliberezi prea repede ambreiajul, maşina se va poticni. Dezavantajul e că, ţinând pedala de ambreiaj mai mult apăsată de fiecare dată când faci asta, uzezi mai repede ambreiajul. Dar, dacă o faci o dată pe lună, poţi să ignori asta, aproape că nu există această uzură în contabilitatea maşinii sau a ta.
Tipul din clip vorbeşte că la Chevrolet Camaro SS, mecanica şi softul chiar te îndrumă să bagi din viteza întâi într-a patra dacă eşti sus în ture şi ai viteză pentru a patra treaptă. Şi asta pentru a economisi benzină.
Pe retrogradare, nu e o noutate. Atunci când vrei să ai demaraj, mai ales în depăşire, e normal să cobori măcar o treaptă pentru acel zvâc de putere. Totul e în regulă şi când cobori 2-3 trepte deodată (să zicem 5 -à 2), numai că trebuie, la fel, să sincronizaţi turaţiile în timpul schimbului. E o chestie de feeling pe care o stăpânesc toţi şoferii care au condus o cutie manuală.
Ce se întâmplă însă când nu sincronizaţi turaţiile motorului cu cele din cutie şi ambreiaj? În primul rând, puteţi să dezechilibraţi maşina, lucru pe care îl şi simţiţi. Acest lucru, mai ales înt-un viraj, în care poate aveţi nevoie de retrogradare de 2 trepte (să zicem tot 4 – > 2), poate să vă destabilizeze ţinuta de drum. Totodată, din cauza diferenţelor mari de cuplu într-o unitate scurtă de timp, se pot bloca roţile motoare şi maşina devine sanie. Cu cât e mai mare diferenţa dintre viteza ambreiajului şi cea a motorului, cu atât se uzează mai tare ambreiajul într-o unitate mică de timp.
Cei de la Engineering Explained spun, la fel, că nu e ok să pleci cu a doua de pe loc, aşa cum încearcă toţi. În acel moment, ca să poţi pleca fără să-ţi “moară” motorul, trebuie să turezi mai mult motorul pentru treapta a doua de viteză, timp în care ţii mai mult apăsat ambreiajul pentru că la start de pe loc, pleci de la 0 rpm.