Ungaria nu mai plafonează prețurile la carburanți pentru companii
Guvernul din Ungaria a renunțat la plafonarea prețurilor la carburanți pentru companii, cu două excepții: taximetrele și mașinile agricole. Preţul plafonat de 480 de forinţi (n.n. – 1,19 euro) pentru un litru de benzină şi de motorină se va mai aplica și în cazul automobilelor proprietate personală.
Noile măsuri au intrat în vigoare începând de sâmbătă 30 iulie. Acestea sunt necesare deoarece rafinăria de la Szazlombatta va trece printr-o perioadă de lucrări de mentenanță.
Astfel, principala rafinărie din Ungaria a MOL nu va putea acoperi necesarul pieței interne, a anunțat Gergely Gulyas, directorul de cabinet al lui Viktor Orban, citat de Reuters. „Este important de precizat că guvernul poate menține prețurile carburanților plafonate la 480 de forinți pe litru pentru consumatorii cu amănuntul”, a mai declarat Gergely Gulyas într-o conferință de presă.
Impozitul pe profiturile excepționale ale MOL au crescut de la 25% la 40%
Guvernul de la Budapesta a decis plafonarea prețurilor la carburanți la 480 de foriți/litru în noiembrie 2021. Acestea se situează sub preţurile actuale, de peste 500 de forinţi. În acea perioadă, premierul Ungariei, Viktor Orban, era în plină campanie electorală pentru alegerile generale. Prețul plafonat la motorină este echivalentul a circa 6,3 lei/litru, în timp ce prețul normal este echivalentul a 9 lei.
Acest plafon ar urma să înceteze la sfârșitul lunii octombrie, conform planurilor actuale. Scopul este de a proteja consumatorii de efectele inflaţiei, care a atins cel mai ridicat nivel din ultimele două decenii în țara vecină. Ulterior, Guvernul de la Budapesta a decis că de preţurile plafonate vor beneficia numai vehiculele înmatriculate în Ungaria. Această decizie a provocat o dispută cu Uniunea Europeană.
Directorul general de la MOL, Zsolt Hernadi, avertiza că plafonarea prețurilor ar putea provoca probleme în aprovizionarea cu carburanţi. Și asta în condițiile în care rafinăria de la Szazlombatta nu poate produce suficientă motorină pentru a acoperi cererea internă nici în condiţii normale.
În plus, prin decret guvernamental, Guvernul Ungariei a decis să majoreze de la 1 august taxa pe profiturile excesive ale MOL. Acestea vor crește de la 25% la 40%. Un set de taxe suplimentare pe bănci şi anumite companii a fost introdus în Ungaria în luna mai. Autoritățile ungare încearcă să strângă aproximativ 800 de miliarde de forinţi şi să reducă un deficit bugetar în creştere.
În același timp, guvernul maghiar va scoate pe piață aproximativ un sfert din rezerva strategică de combustibili. Măsura are ca scop să asigure aprovizionarea pieței.