Baterii litiu-ion, sodiu-ion ori cu stare solidă sunt doar câteva dintre soluțiile revoluționare pentru mașinile electrice ale viitorului. Însă, un start-up suedez, lider al inovației în domeniul electromobilității, vine cu una dintre cele mai originale idei de până acum în materie de baterii.
Este vorba despre Northvolt, o companie cu o vechime de doar 6 ani, care este puternic susținută de Grupul Volkswagen. Scandinavii vin cu o propunere inedită de acumulatori realizați pe bază de… lemn!
„Este una dintre cele mai mari surse regenerabile de carbon”, precizează compania suedeză. În proiectul lor, suedezii vor colabora cu producătorul finlandez de hârtie și carton Stora Enso. Acesta este unul dintre cei mai mari proprietari de păduri din Scandinavia.
Obiectivul celor de la Northvolt îl reprezintă dezvoltarea durabilă a bateriilor pentru mașinile electrice. La finalul anului trecut, scandinavii au anunțat celulele de baterie obținute doar din metale recuperate din acumulatorii ajunși la finalul ciclului de viață.
Catodul de nichel-mangan-cobalt a avut performanțe egale cu celulele fabricate din metale nou extrase. După acest succes la nivel de cercetare, Northvolt a anunțat proiectarea unei întregi unități, astfel încât să poată recicla 125.000 de tone de baterii anual.
Noua tehnologie a celor de la Northvolt constă în obținerea de lignină din lemn. Este vorba despre o substanță care reprezintă 20-30% din compoziția lemnului de copac. După celuloză, lignina este cea de-a doua componentă ca pondere în alcătuirea lemnului, fiind principala substanță din peretele celular și funcționează întocmai ca un liant. Lignina are proprietăți de polimer vegetal și poate fi folosită ca derivat pentru fabricarea anodului necesar bateriilor pentru vehiculele electrice.
Compania Stora Enso va furniza „Lignode”, care este materialul său anodic pe bază de lignină. Northvolt se va concentra pe proiectarea celulelor, procesele de producție și pe extinderea tehnologiei.
Reciclarea deschide o nouă perpectivă asupra sustenabilității sectorului electromobilității. Atunci când piața vehiculelor cu emisii zero va ajunge la maturitate, numărul de automobile cu motoare termice scoase din circulație va fi apropiat de cel al mașinilor noi. Asta va însemna că necesarul de materiale virgine va fi foarte mic. Producția poate fi aproape circulară, iar impactul asupra mediul va fi redus la minimum.
Northvolt a anunțat recent că prima sa gigafabrică, „Northvolt Ett”, a început livrările comerciale de baterii către clienții europeni. Deși producția este în fazele incipiente, compania suedeză are deja contracte în valoare de peste 55 de miliarde de dolari pentru producția viitoare. Northvolt este furnizor oficial pentru mărci precum Volkswagen, BMW și Volvo.