Munca manuală în locul roboţilor şi fabricaţia de cablaje, nu de electronice trag în jos productivitatea angajaţilor români din auto.
Raportat la producţia de maşini, un angajat român produce anual în medie trei maşini, faţă de 16 cât realizează un spaniol. Analiza este realizată la nivelul întregii industrii auto, iar diferenţa dintre români şi spanioli este dată printre altele de faptul că local se produc în special componente, pe când în alte ţări focusul este pe maşini, scriu cei de la Ziarul Financiar.
„Când vorbim de producţia din auto, trebuie să ne uităm şi la nivelul de robotizare, care în România este unul mai scăzut decât în Europa de Vest. Sunt uzine în care în secţia de caroserie nu vezi niciun om, ci numai roboţi , în timp ce la noi este o secţie cu puternic caracter manual. La componente, depinde şi ce produc. Producătorii de cablaje utilizează mulţi oameni spre exemplu“, a declarat Gabriel Sicoe, vicepreşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
Spre exemplu, în uzina Dacia de la Mioveni gradul de robotizare va creşte de la 5% în 2014 la 20% anul viitor când va intra în producţie cea de-a doua generaţie a SUV-ului Duster.
Până atunci însă, numărul de maşini produse de fiecare angajat din industrie scade. Lipsa unui al treilea constructor auto, dar şi menţinerea producţiei la un nivel scăzut de către Ford la Craiova, alături de un grad redus de robotizare la Dacia şi prezenţa multor producători de cablaje pe piaţa locală, au dus la scăderea raportului dintre numărul total de angajaţi în industria auto locală şi producţia de maşini, de la 2,9 autovehicule noi per angajat în 2013 la 1,8 anul trecut, potrivit datelor ACEA.