Un nou tip de motor de la EcoMotors
This browser does not support the video element.
Botezat OPOC (Opposed-Piston Opposed-Cylinder, în traducere "pistoane opuse, cilindri opuşi), noul tip de motor propus de cei de la EcoMotors se bazează tot pe sistemul cilindru-piston-bielă-arbore cotit, însă într-o altă configuraţie: doi cilindri şi patru pistoane. Cum aşa?
Simplu. Inginerii de la EcoMotors au realizat un motor cu doi cilindri opuşi (în stil boxer), în care funcţionează câte două pistoane – vezi modul de funcţionare în video. Este vorba de un motor în 2 timpi, în fiecare cilindru cele două pistoane-pereche mişcându-se în sens invers unul faţă de celălalt – practic, camera de combustie se află între cele două pistoane, iar capul cilindrilor, supapele şi sistemul de distribuţie aferent sunt eliminate.
Acest lucru înseamnă o masă mult mai mică a motorului, dar şi o eficienţă şi economie crescute, după cum declară proiectanţii. Este adevărat că, în domeniul auto, s-a renunţat la motoarele în 2 timpi tocmai din cauza eficienţei scăzute şi a poluării mai mari, dar EcoMotors se pare că a găsit "antidotul", datorită evoluţiei tehnologiei.
Un alt mare avantaj al acestui motor se referă la gabaritul şi performanţele sale – de exemplu, pentru proiectul EM100, cu alezajul cilindrilor de 100 mm, aproape de cel al propulsorului V8 TDI de 4,2 litri de pe Audi Q7, masa este de circa 135 kg (faţă de 255 kg la motorul Audi), în timp ce puterea teoretică este de 325 CP/3.500 rpm (340 CP la TDI-ul Audi), iar cuplul maxim de 899 Nm/2.100 rpm (faţă de numai 760 Nm/1.750-3.000 rpm la TDI-ul Audi). Toate acestea în condiţiile unor dimensiuni specifice unui motor de maşină de oraş…
Pe lângă faptul că motorul este conceput să funcţioneze cu o varietate mare de combustibili, de la benzină şi diesel până la biocombustibili, el poate fi utilizat şi în sistem modular, prin alipirea mai multor propulsoare şi legate prin intermediul unor ambreiaje electrice – practic, două astfel de propulsoare combinate duc la dublarea efectivă a puterii, fără pierderi, în timp ce economia de carburant este mult îmbunătăţită, mai ales în cazul vehiculelor mari şi foarte mari.
Deocamdată nu există informaţii privind interesul unui producător foarte cunoscut pentru această soluţie – firesc, din moment ce lupta momentului în domeniul auto se concentrează pe hibride şi maşini electrice. Însă EcoMotors are un obiectiv foarte clar: până la sfârşitul lui 2010 doreşte să prezinte o maşină normală pentru 5 pasageri, capabilă de un consum de 100 MPG, adică sub 2 litri/100 km. Iar noul motor OPOC ar putea fi chiar soluţia.