Una dintre cele mai proaste vești pentru șoferi este să afle că au un filtru de particule înfundat. Atunci când apare o astfel de problemă, DPF trebuie înlocuit sau va putea fi reparat?
Aproape toate mașinile moderne sunt dotate cu sisteme speciale de eliminare aproape totală a noxelor emise.
Practic, aceste dispozitive distrug aproape în totalitate particulele rezultate în urma arderii combustibilului.
Filtrul de particule este un dispozitiv care captează particulele fine de praf, cenușă și alte impurități.
Acestea sunt generate în timpul procesului de ardere a combustibilului. Dar, cu ajutorul filtrului, majoritatea sunt captate.
Apoi, folosind temperaturile ridicate ale gazelor de eșapament, particulele sunt distruse aproape în integralitate.
În general, aceste filtre sunt folosite la mașinile diesel. Dar, sunt producători auto care instalează astfel de filtre și pe motoarele pe benzină, acestea purtând denumirea de Gasoline Particulate Filter (GPF).
Filtrul de particule la motoarele diesel, pe scurt – DPF, este o piesă destul de costisitoare,
Acesta este montat în circuitul de evacuare realizat din fabrică, în general înainte de catalizator. Astfel, prin supunerea gazelor emise la o temperatură crescută, DPF reduce cu cel puțin 95% cantitatea de particule nearse și de cenușă.
Aceste filtre au început să fie folosite pe scară largă odată cu introducerea normei de poluare Euro 4.
Filtrul de particule filtrează noxele rezultate în urma arderii motorinei.
O mașină diesel cu DPF care funcționează normal nu va scoate fum negru pe țeava de eșapament.
Pe afișajul de bord al mașinii, în funcție de model și producător, poți vedea gradul de încărcare DPF pentru a preveni înfundarea filtrului.
Dacă mașina nu e folosită corespunzător sau e utilizat un combustibil de proastă calitate, DPF se poate înfunda.
Din această cauză, motorul nu va mai funcționa la capacitate maximă.
În această situație, există posibilitatea de a se face o regenerare sau curățare a filtrului.
În momentul în care filtrul de particule se încarcă, computerul mașinii va declanșa o creștere a temperaturii din galeria de evacuare.
Astfel, particulele nocive sunt eliminate, iar filtrul își recuperează eficiența.
Acest tip de regenerare nu se poate face, însă, în oraș, unde viteza maximă e limitată la 30-50 km/h. Recomandarea e ca mașina să fie dusă pe o autostradă sau pe un drum național. Apoi, să rulezi timp de 20-30 de minute cu motorul supra-turat, la cel puțin 2.500-3.000 RPM.
În acest mod, temperatura regenerare DPF poate ajunge până la 1.000 grade Celsius.
Dacă nu se poate face o regenerare pasivă a DPF, atunci șoferii pot încerca o curățare chimică a filtrului de particule.
Operațiunea se va face, însă, doar într-un service autorizat. Aceste substanțe chimice vor dizolva depunerile de pe filtrul DPF.
Prin această metodă se elimină, însă, doar cele mai mici particule din conductele de admisie ale filtrului. Curăță eficient numai conductele de evacuare ale filtrului, lăsând în conducte de admisie a filtrului depozite dizolvate, astupat de partea de ieșire.
Conducerea mașinii la viteze și turații scăzute poate duce la înfundarea sau colmatarea filtrului de particule DPF.
De regulă, asta se întâmplă atunci când mașina este folosită preponderent în mediul urban. Pentru că temperatura DPF nu poate atinge temperatura minimă de 700 grade Celsius, ca să se facă o regenerare pasivă.
În general, când filtrul se înfundă, în bord se va aprinde martorul de la motor.
De asemenea, DPF înfundat va duce la o scădere a puterii și cuplului motorului. Iar mașina va înregistra un consum mai mare de motorină.
La unele modele de mașini, motorul poate să nu mai funcționeze deloc.
Un filtru de particule DPF ajunge la finalul ciclului de viață între 100.000 km și 300.000 km.
Astfel, chiar dacă mașina e condusă corect și e folosit combustibil de bună calitate, filtrul DPF va trebui înlocuit.
Din păcate, costurile acestor catalizatoare sunt destul de ridicate și depășesc, de cele mai multe ori, 500-600 de euro.
Pentru că aceste filtre de particule conțin, în unele situații, metale prețioase, precum aur sau platină, costul acestora poate depăși 1.000 de euro în unele situații.
Astfel, un top 3 al celor mai scumpe catalizatoare auto arată astfel:
Nu se recomandă achiziționarea unui filtru DPF la mâna a doua. Pentru că nu se va putea stabili cât de uzat este și nici câți kilometri va mai funcționa.