Una dintre cele mai rare variante de Aro 10 produse a fost surprinsă în Italia. Chiar dacă mașina se apropie de borna de 30 de ani, se menține într-o stare foarte bună, mai ales pentru o mașină românească produsă în anii 1990.
Aro a fost una dintre cele importante uzine producătoare de mașini din România. Constructorul din Câmpulung s-a axat întotdeauna pe producția de automobile de teren, de diferite mărimi și forme. Modele precum Aro M461, faimosul IMS, seria 240 sau micul SUV Aro 10 au rămas în amintirea celor care au copilărit văzând aceste mașini circulând pe drumurile din România.
Aro 10 a fost încercarea inginerilor de a crea un SUV de mici dimensiuni, simplu, care să fie mai apropiat de o mașină convențională decât de seria 240, care era un vehicul foarte capabil în teren, dar nu tocmai agil pe șosea. Așa a luat naștere Aro 10, o mașină care împărțea destule componente cu Dacia 1310, inclusiv o parte dintre motoare. Au existat diferite versiuni de caroserie: cu două sau patru uși, cu benă, carosate sau cu prelată.
Printre caroseriile standard a existat una axată mai mult pe partea distractivă a lucrurilor, una concepută pentru agrement. Această versiune se numea Aro 10 Spartana și venea exclusiv cu un plafon din pânză, uși scobite și un parbriz care se rabata către înainte.
Un astfel de exemplar a fost zărit în Italia, mai precis în Insulele Eoliene. Este un Aro 10 Spartana galben, care arată foarte bine, în ciuda vârste. Știm că Spartana a fost introdus în anul 1996, fiind echipat cu un motor de 1,2 litri, ce producea 54 CP, iar tracțiunea era doar pe puntea spate. Ulterior au fost montate și motoare mai mari, dar și tracțiune integrală.
Aro 10 Spartana poate fi ușor identificat cu ajutorul scobiturilor din uși și, dacă suntem atenți, vedem și balamalele de la baza parbrizului, lucru ce îi permite să fie rabatat pe capotă.