Mai ţineţi minte anul 2002? Câţi eraţi pe atunci în cunoştinţă de piaţă? Probabil că mulţi. Şi mai toţi ştiam Porsche ca pe o maşină pur-sport. Era greu să deosebeşti modelele între ele. Şi atunci, ce s-au gândit nemţii care oricum erau în probleme din cauza (sau datorită) apariţiei noului trend, SUV-urile? Hai să adăugăm o filă de istorie în cartea Porsche şi să scoatem ceva complet neaşteptat. Hai să mergem cot la cot cu piaţa şi să revenim pe plus. Scoatem un SUV! Şoc şi panică, aşa a apărut Cayenne. A fost adulat şi deopotrivă detestat. Mutarea bună s-a văzut însă în creşterile de vânzări şi în dividendele pentru acţionari. Anul trecut am aflat că marginile nete medii de profit Porsche pe fiecare unitate vândută sunt 17.000 de euro. Foarte mult. Şi de la Cayenne a început reînvierea comercială Porsche.
Apoi a venit momentul pentru Porsche să ia de la Touareg TDI-ul V6 de 3 litri (prin 2010) şi astfel s-a înfăptuit convertirea mărcii la una deschisă la schimbări, tot premium, tot exclusivistă, dar în rând cu lumea.
Nemţii şi-au continuat dezvoltarea în pas cu lumea şi cu trend-urile, iar în 2014, la 12 ani de la Cayenne, s-a născut şi Macan, SUV compact. Între ele a apărut şi Panamera, berlină cu patru uşi şi în variantă break de la sfârşitul anului trecut.
Acum, Porsche, prin divizia din Anglia, a făcut un anunţ destul de şocant, zicem noi. Renunţă să mai vândă motorizări diesel până la următorul Cayenne. Următorul Cayenne nu înseamnă un facelift al celui lansat la jumătatea anului trecut, ci noua generaţie cu totul. Adică va mai dura proababil vreo … 4,5,6 ani? …
Decizia a venit după ce departamentul de strategie şi de vânzări al Porsche a văzut că diesel-urile îşi (re)pierd puterea după un deceniu la conducere. La jumătatea anului trecut, în 2017 se vânduseră mai multe motoare cu benzină în UE, cu vreo 3 procente peste cele diesel. De obicei, nu sunt întâmplări aceste modificări. Anunţă noile trend-uri, iar de când cele mai importante state europene au anunţat că vor să îngorape diesel-urile, producătorii iau măsuri.
Porsche a mai spus că are cereri pe modelele hibride. Astfel, nu se mai vând maşini Porsche cu motoare diesel – oricare ar fi modelul cerut – până nu trec efectele scandalului Dieselgate. Nemţii se vor concentra – după cum chiar ei au declarat – pe dezvoltarea soluţiilor hibride şi electrice, iar vânzările susţin acest plan. Conform Autocar, jumătate dintre modele Panamera vândute în ultimul timp sunt E-hybrid-uri şi numai 15%, diesel-uri. Rămân 35% modele stric pe benzină.
Autor Alexandru Banu