UE vrea să modifice legislaţia pentru transportul greu: undă verde tirurilor ecologice?
Primul aspect pe care Comisia Europeană îl are în vedere prin noua directivă ţine de dimensiunile camioanelor, tirurilor şi remorcilor. Adică specialiştii ar dori ca lungimea trailerelor să fie mărită cu până la doi metri.
Motivul: astfel s-ar putea adapta elemente aerodinamice moderne, care ar contribui semnificativ la îmbunătăţirea aerodinamicii vehiculului, deci ar duce la o scădere a consumului de combustibil şi emisiilor poluante, precum şi la reducerea zgomotului.
Rămâne, însă, de pus la punct un plan metodic pentru aceste modificări, care trebuie să ia în considerare şi ciclurile de dezvoltare a vehiculelor. În plus, o astfel de modificare tehnică presupune şi modificări importante ale legislaţiei rutiere, care încă nu e armonizată în toate ţările UE.
Pe lângă asta, a fost adusă în discuţie necesitatea adoptării şi în cazul transportului greu a mijloacelor de propulsie alternativă, în primul rând a motorizărilor hibride. Rămâne, însă, problema compensării greutăţii suplimentare a componentelor, precum bateriile.
De asemenea, specialiştii UE iau în considerare şi permiterea punerii în circulaţie a tirurilor de tip tren, cum sunt cele din Australia. Principalul motiv ţine de eficientizarea transportului de marfă, care ar duce atât la scăderea consumului, cât şi a costurilor totale.
Este greu de estimat cât de repede vor fi puse în practică noile propuneri ale Comisiei Europene, dar analiştii consideră că vom putea vedea primele tiruri ecologice pe şosele încă de la finalul acestui deceniu.