Uniunea Europeană a introdus limite pentru nivelul de particule emis de anvelopele și frânele autoturismelor și vehiculelor comerciale. Această decizie vine în premieră și face parte din pachetul de norme Euro 7, ce urmează să intre în vigoare în 2026.
Noile standarde de poluare Euro 7 au stârnit nemulțumiri printre foarte mulți producători, fapt pentru care, după lungi negocieri și dezbateri, s-a stabilit o revenire la valorile de emisii ale sistemelor de evacuare a gazelor ale normelor Euro 6. Cu toate acestea, oficialii europeni au stabilit că normele Euro 7 trebuie să includă o limitare a volumului de particule produs de sistemele de frânare și de anvelope, notează Economica.ro.
Astfel, numărul de particule provenite din gazele de eșapament vor fi măsurate la nivelul PN10 în loc de PN23, la cererea Parlamentului European. Nivelul PN10 include măsurarea particulelor mult mai mici. Pentru anvelope și frâne, emisiile vor fi măsurate conform standardului PM10 și vor fi aplicate autoturismelor și camionetelor, iar limitele sunt după cum urmează.
Pentru mașinile electrice a fost impusă o limită de 3 mg/km, fiind și cea mai mică, dat fiind faptul că aceste mașini se folosesc foarte mult de frânarea regenerativă și mai puțin de sistemul de frânare tradițional.
Pentru mașinile cu motoare termice, hibride sau ce folosesc pile de combustie a fost impusă o limită de 7mg/km. În final, pentru vehiculele comerciale, limita este de 11mg/km. Pe lângă aceste limite, pachetul de norme Euro 7 prevede și introducerea unor cerințe minime de performanță pentru durabilitatea bateriilor în cazul vehiculelor hibride și electrice. Cerințele sunt următoarele:
Acordul prevede și instituirea unui pașaport de mediu pentru vehicule, care va fi pus la dispoziție pentru fiecare mașină și va conține informații privind performanța de mediu a acesteia la momentul înmatriculării, cum ar fi limitele emisiilor de poluanți, emisiile de CO2, consumul de combustibil și de energie electrică, autonomia electrică, durabilitatea bateriei.
În final, proprietarii mașinilor vor avea, de asemenea, acces la informații actualizate privind consumul de combustibil, starea de sănătate a bateriei, emisiile de poluanți și alte informații relevante generate de sistemele și monitoarele de la bordul vehiculelor. În plus, toți producătorii de automobile vor trebui să își proiecteze vehiculele astfel încât să împiedice manipularea sistemelor de control al emisiilor prin digitalizarea monitorizării automobilelor.