UE a decis: din 2014, utilitarele uşoare vor fi limitate la 120 km/h
În 2010, experţii în transporturi ai Comisiei Europene propuneau un obiectiv destul de îndrăzneţ: reducerea emisiilor de CO2 pentru vehiculele comerciale uşoare (sub 3,5 tone) de la 203 g/km la 147 g/km până în 2020.
Cu alte cuvinte, constructorii de maşini utilitare şi comerciale uşoare trebuie să se asigure că noile lor modele nu vor depăşi media de 147 g/km CO2. Există, însă, o excepţie: dacă un producător are în gamă modele mai poluante, el va trebui să propună şi motorizări mult mai economice, pentru ca emisiile poluante cumulate să ducă la această medie.
Pentru a impulsiona acest sector să adopte sisteme de propulsie cât mai eficiente şi puţin poluante, Comisia Europeană prevede şi un sistem de bonificare pentru motorizările cu emisii CO2 mai mici de 50 g/km, câtă vreme numărul de astfel de modele nu depăşeşte 1% din producţia totală (ceea ce nu e chiar un avantaj din punctul de vedere al ecologiştilor).
O altă prevedere importantă a proiectului de lege se referă la limitarea electronică a vitezei maxime a utilitarelor uşoare, sub 3,5 tone: Comisia Europeană a votat pentru valoarea de 120 km/h. Astfel, specialiştii UE consideră că se vor reduce drastic emisiile poluante, în paralel cu scăderea riscurilor de accidente.
Noua lege rămâne să fie votată de parlamentul UE, dar reacţiile ACEA (Asociaţia Constructorilor Auto din Europa) nu au întârziat să apară. Conform reprezentanţilor companiilor constructoare de maşini utilitare uşoare, propunerile Comisiei Europene nu sunt justificate.
În primul rând, obţinerea unui nivel aşa de redus al emisiilor de CO2 presupune investiţii mult mai mari în tehnologie, în principal în sistemele de propulsie hibridă, dar şi în alte domenii, cum ar fi materialele mai uşoare sau aerodinamica mai bună, ceea ce va creşte mult preţurile maşinilor.
Apoi, limitarea vitezei maxime la 120 km/h se consideră că nu va influenţa drastic emisiile de CO2 (în majoritatea timpului, utilitarele uşoare sunt folosite în regim urban sau pe şosele, la viteze mai mici de 120 km/h), nici riscurile de accidente. În schimb, va afecta timpii de livrare a mărfurilor şi orarul, ceea ce s-ar putea reflecta în probleme de aprovizionare.
Analiştii consideră că, în ciuda opoziţiei ACEA, este de aşteptat ca parlamentul UE să adopte această lege, care ar urma să intre în vigoare din 1 ianuarie 2014. Unul dintre principalii factori de influenţă se pare că este dezbaterea aprinsă pe tema noilor reglementări de măsurare a consumului de combustibil, care a pus producătorii şi justificările acestora într-o lumină foarte proastă în ultima perioadă.
Voi ce părere aveţi:
ESTE BUNĂ NOUA LEGE PRIVIND UTILITARELE UŞOARE?